Polska

Polski przemysł jachtowy – jesteśmy światowym liderem

Czy Polska utrzyma pozycję wśród liderów pod względem produkcji luksusowych jachtów?

Polski przemysł jachtowy to jeden z dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki, który zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. Polska jest obecnie jednym z największych producentów jachtów na świecie, specjalizując się w budowie luksusowych jednostek. Jachty produkowane w Polsce trafiają głównie na eksport, znajdując nabywców w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Australii. Kluczowe znaczenie dla branży ma nie tylko jakość i nowoczesność produktów, ale także konkurencyjne ceny i zaawansowane technologie produkcyjne.

  • Wartość polskiego eksportu w branży wyniosła w 2020 roku blisko 1,78 mld USD.
  • Firmy związane z branżą mogą zatrudniać nawet do 45 tys. pracowników.
  • Polska przystąpiła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi.

Polskie firmy produkujące jachty żaglowe

Przedstawiamy wszystkie Polskie firmy tworzące wspólnie przemysł jachtowy naszego kraju. Łącznie swoją działalność prowadzą aż 22 firmy specjalizujące się w produkcji jachtów żaglowych. Wyróżnione przez Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych, a są to:

  1. Antila Jacht
  2. Aquatic Yachts
  3. Bałt Yacht
  4. Caravela sp. z.o.o
  5. Cobra Yachts
  6. Das Yacht Center S.C.
  7. Janmor Yacht Yard
  8. Janukowicz Jacht
  9. Koga Sp. z o.o.
  10. Markos Sp. z o.o.
  11. N FUN YACHTING sp. z o.o.
  12. OPTICUP PPH Jerzy Miśków
  13. Ostróda Yacht Sp. z o.o.
  14. Pod Omega
  15. Pro Air
  16. SOBUSIAK YACHT YARD
  17. SPIDER
  18. Stoczniaa Jachtowa Delphia Sp. z o.o.
  19. Stocznia Jachtowa Northman
  20. Sunreef Venture S.A.
  21. TES YACHT Sp. z o.o.
  22. Yacht Hornet Rajmund Mech

Zobacz także: Najlepsze konto maklerskie w 2024 r. [RANKING]

Firmy tworzące polski przemysł łodzi motorowych

Powyższy skład zasilają także firmy, których specjalizacją jest budowa łodzi motorowych, a należą do nich wyróżnione także przez Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych przedsiębiorstwa:

  1. Balt Yacht
  2. Caravela sp.z o.o. sp.k.
  3. Cavo Marine
  4. Cobra Yachts
  5. Corsiva Yachting
  6. CP Yachts sp. z o.o.
  7. CP Yachts sp. z o.o.
  8. TMP Group Poland
  9. D-BOATS Sp. Z o.o.
  10. DAS Yacht Center S.C.
  11. Dracan Marine Sp. z o. o.
  12. EMZI BOATS
  13. Futuro Boats Sp.z.o.o.
  14. Galeon Sp.z.o.o. Sp.K.
  15. Janukowicz Jacht
  16. La Mare Sp. z o.o.
  17. LAMDO YACHTS
  18. Markos Sp. z o.o.
  19. Mazuria
  20. MODEL-ART
  21. Mongird Yachts
  22. NAUTIC YACHTS
  23. Nikhen Yachts
  24. NOMADREAM
  25. ODYSSEYA YACHTS
  26. Ostróda Yacht
  27. Parker
  28. Perla Yacht Group
  29. Pod Omega
  30. ROTO-TECH
  31. SAXDOR SHIPYARD
  32. Silesian-Yachts
  33. Sofic
  34. Sportis
  35. STILLO YACHTS
  36. STOCZNIA JACHTOWA DELPHIA
  37. Stocznia Jachtowa Northman
  38. Sunreef Venture S.A.
  39. Techno Marine
  40. TES YACHT
  41. TJ Technologies
  42. Virtue Yachts
  43. Waterbus
  44. White Eagle

Zobacz także: Demografia Niemiec jest coraz gorsza. Sytuację ratują imigranci

W czym polski przemysł jachtowy przewyższa konkurencję?

Siła polskiego przemysłu jachtowego tkwi w połączeniu wysokiej jakości wykonania, konkurencyjnych cen i zdolności do wprowadzania innowacji. Firmy takie jak Galeon oferują jachty w unikatowym stylu i z zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi, co przekłada się na ich popularność w Europie i Ameryce Północnej.

Dochodzi do tego organizacja wydarzeń branżowych, takich jak PolBoat Yachting Festival w Gdyni, które przyciągają uwagę mediów i klientów, wzmacniając pozycję Polski na mapie światowego jachtingu oraz stając się platformą do prezentacji nowoczesnych rozwiązań, jak łodzie z napędem elektrycznym i hybrydowym​.

Przemysł jachtowy w liczbach

Polska zajmuje obecnie 8. miejsce na świecie pod względem eksportu jachtów oraz 5 miejsce w Europie. Zgodnie z wyliczeniami  UN Comtrade wartość polskiego eksportu w branży wyniosła w 2020 roku blisko 1,78 mld USD, wyprzedzając pod tym względem m.in. Stany Zjednoczone (1,75 mld USD), Hiszpanię (0,74 mld USD) i Norwegię (0,60 mld USD). Z podanych przez Eurostat danych wynika, że w 2020 r. eksport polskich jachtów stanowił blisko 61,2 proc. ogólnej wartości eksportu w tej grupie towarowej krajów Unii Europejskiej.

W 2024 roku roczna produkcja polskich jachtów, zwłaszcza łodzi motorowych i żaglowych, może wynosić około 22-25 tysięcy jednostek rocznie (na dokładne dane musimy zaczekać). Szacuje się, że do tej pory nawet 90-95% tej produkcji trafia na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej, USA, Australii oraz na Bliski Wschód. Polska branża daje także pracę dla blisko 45 tysięcy pracowników.

Zobacz także: Niska liczba urodzeń w Polsce. Wymieramy na potęgę

Ekologiczny polski przemysł jachtowy

Polski przemysł jachtowy korzysta z zaawansowanych technologii i eko innowacji. Dzięki wsparciu z funduszy europejskich Polska przystąpiła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi, dążąc do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. W ramach projektu opracowywane są nowe technologie, takie jak biodegradowalne kompozyty, które mogą zastąpić tradycyjne włókna szklane, mało przyjazne dla środowiska. Jak stwierdził Prezes PolBoat Michał Bąk:

Dla polskiego przemysłu jachtowego przyłączenie się do tego projektu jest wyzwaniem, które będzie miało bezpośredni wpływ na cele, jakich oczekuje od nas branża: jakościowe umiejętności zawodowe i rozwój technologiczny, które pomogą nam stworzyć nowoczesny sektor ściśle powiązany ze zrównoważonymi wskaźnikami określonymi dla rozwoju przemysłowego w ramach UE – stwierdza Prezes PolBoat

Zobacz także: Czy kolej w USA w końcu dogoni Europę? Zobacz, co szykują Amerykanie

Tak więc mamy się czym pochwalić, niemniej branża nadal musi stale kłaść nacisk na dalszy rozwój. Kupno jachtu bardzo często przewyższa możliwości finansowe przeciętnego obywatela i jest zarezerwowane dla klientów z naprawdę grubym portfelem. Przykładem jest Jeff Bezos, którego zakupiony w 2021 roku super jacht „Czarna Perła” posiadał polskie komponenty. Całe szczęście nasz kraj słynie między innymi właśnie z budowy luksusowych jednostek przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Aleksander Piwowarski

Redaktor w redakcji Obserwator Gospodarczy. Student prawa i administracji oraz doradztwa politycznego i publicznego. Interesuję się ekonomią, polityką oraz marketingiem.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker