BiznesNewsPolska

Kiedy Black Friday? Na co uważać? 

Kiedy wypada Black Friday? Amerykańskie święto zakupów tradycyjnie występuje w piątek po Święcie Dziękczynienia.

Kiedy wypada Black Friday? Amerykańskie święto zakupów tradycyjnie występuje w piątek po Święcie Dziękczynienia. Nawet 90% z nas zamierza coś kupić w ramach czarno-piątkowych promocji. Jeśli chcecie z nich skorzystać, przygotujcie się na kolejki, zawieszające się strony i walkę do ostatniej pralki!

  • Black Friday rozpoczyna się 29 listopada.
  • Jedynie 10% badanych twierdzi, że nie zamierza brać udziału w szale zakupów.
  • Sporo klientów uzależnia decyzję o zakupie od tego czy oferta będzie atrakcyjna i mniejsza od najniższej w ciągu ostatnich 30 dni.
  • W 2023 roku Black Friday wygenerował 9,8 miliarda dolarów sprzedaży online w Stanach Zjednoczonych, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu do roku 2022. W tym roku może to być jeszcze więcej.

Kiedy Black Friday? Na co uważać? 

Już za kilka dni, czyli 29 listopada czeka nas Black Friday. Od tego dnia handlowcy datują początek świątecznego sezonu zakupowego. Ta komercyjna amerykańska tradycja staje się coraz popularniejsza w Polsce. Klienci mogę liczyć na imponujące rabaty i promocje. W związku z tym część osób odkłada decyzję o zakupie w oczekiwaniu na Black Friday.

Przy okazji szukania atrakcyjnych ofert należy uważać na oszustów. Poradnik jak uważać w czasie zakupów online znajdziecie tutaj.

Według badań wykonanych przez SMSAPI 52% osób jest zdecydowanych kupić coś na promocji w Black Friday. Kolejne 38% uzależnia swoją decyzję od atrakcyjności ofert. Jedynie 10% deklaruje, że nie zamierza brać udziału w szale zakupów i promocję ich nie skuszą. Co ciekawe w grupie do 24 roku życia nikt takiej deklaracji nie składa. Młodzi są grupą, która wydaje się być najbardziej zainteresowana promocjami i jednocześnie 50% z nich uzależnia decyzje zakupowe od atrakcyjności oferty.

Zobacz też: Polacy żałują, ale nadal kupują — czyli Black Friday w Polsce

Ile planujemy wydać?

W czasie czarno-piątkowych przecen najczęściej szukamy już wcześniej upatrzonych produktów. Zgodnie z badaniami taką strategię przyjmuje 71% kupujących.

To, że klienci planują z wyprzedzeniem i czekają z zakupami na odpowiednie promocje, pokazuje, że cena jest dla nich istotnym kryterium wyboru produktu. Szczególnie ważne jest to dla najmłodszych i najstarszych, spośród których aż 86 proc. deklaruje, że kieruje się ceną przy wyborze sklepu. Dla wszystkich badanych odsetek ten wynosi 77 proc. – zauważa Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI

30% badanych planuje wydać do 500 złotych na zakupy w ramach Black Friday. Kolejne 20% jest gotowe na wydatki nawet do 1000 zł. Dla sporej grupy duże znaczenie ma ostateczna cena po rabatach. Od tego czy będzie atrakcyjna i mniejsza od najniższej w ciągu ostatnich 30 dni uzależniają swoją decyzję o zakupach. Do najpopularniejszych produktów, które kupujemy w czasie promocji, należą: odzież, obuwie, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki.

wydatki kiedy black friday

Blaski i cienie chińskiego e-commerce

Coraz popularniejsze stają się w Polsce chińskie platformy e-commerce. Black Friday sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z aplikacji azjatyckich gigantów rynku sprzedaży online.  Polki i Polacy w czasie zakupów coraz częściej korzystają z rozwiązań elektronicznych. Do najpopularniejszych sposób płatności należy niewątpliwie BLIK. W Polsce od lat bardzo chętnie korzysta się z nowoczesnych rozwiązań. Jeszcze w 2015 roku staliśmy się największym europejskim rynkiem płatności zbliżeniowych Visa.

Pod adresem chińskiego rządu od lat stawiane są zarzuty o łamanie praw człowieka. Dlatego przed skorzystaniem z atrakcyjnych ofert należy pamiętać o oskarżeniach o niewolnicze wykorzystywanie Ujgurów do pracy w fabrykach.

Nie są to jedyne zarzuty stawiane wobec chińczyków. Pod koniec października Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko Temu, popularnej chińskiej platformie e-commerce. Zarzuty dotyczą sprzedaży podróbek i uzależniającego dla konsumentów designu platformy. Szerzej ten problem opisała Martyna Paja dla portalu Obserwator Logistyczny.

Jak i kiedy reklamować Black Friday?  

W zależności od wieku zmieniają się kanały, dzięki którym handlowcom najłatwiej dotrzeć do klientów. Młodzi konsumenci preferują media społecznościowe. Dla młodych e-commerce stał się czymś więcej niż tylko zakupami. Z kolei grupa w wieku 35-44 najczęściej korzysta bezpośrednio ze stron internetowych. Osoby po 55 roku życia wolą trzymać się tradycyjnych mediów takich jak telewizja, radio i prasa.

Kiedy black friday, w jaki sposób dowiadujesz się o promocjach

Sprzedawcom coraz trudniej dotrzeć z reklamami do klientów. Coraz większe połacie internetu przypominają zakopiańskie drogi usiane bilbordami.  Jak zauważa Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI:

Konsumenci mniejszą uwagę zwracają na komunikaty marketingowe w kanałach, w których takich treści nie oczekują. Może to świadczyć o tym, że w takich wypadkach potęguje się zjawisko, które w kontekście reklam internetowych określane jest mianem „banner blindness”, czyli „ślepoty banerowej”.

Rekordowy 2023 rok w USA. Czy uda się go pobić?

W 2023 roku Black Friday wygenerował 9,8 miliarda dolarów sprzedaży online w Stanach Zjednoczonych, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu do roku 2022. Bez wątpienia na decyzje zakupowe wpływała coraz stabilniejsza sytuacja gospodarcza. Tegoroczna gorączka wyprzedaży może być ważnym barometrem nastrojów społecznych związanych z gospodarką i skłonnością do zakupów. W Stanach Zjednoczonych nadal sporo osób kupuje prezenty dopiero na ostatnią chwilę, pod koniec grudnia. Jednak prawdziwe wzrosty kończą się w listopadzie i w tygodniu Święta Dziękczynienia.

Zobacz też: 60% Amerykanów żyje od wypłaty do wypłaty, a nieistotne wydatki rosną

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker