ORLEN inwestuje w „zielony” transport
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru

W czerwcu 2024 roku w Poznaniu przy ulicy Warszawskiej 231 ORLEN uruchomił pierwszą w kraju ogólnodostępną, całodobową stację wodorową. Jest to krok w stronę zmniejszenia emisji dwutlenku węgla oraz zwiększenia liczby pojazdów napędzanych wodorem. Wiadomo już, że podobna infrastruktura powstanie również na lotnisku Chopina w Warszawie.
- Tankowanie do pełna autobusu wodorem trwa około 15 minut
- Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji
- Do 2026 roku na lotnisku Chopina ma powstać stacja tankowania wodoru dla pojazdów technicznych oraz autobusów
Wodór jako codzienne paliwo
Historia wodoru w roli paliwa dla pojazdów codziennego użytku sięga lat 70. XX wieku. Wtedy też w dobie kryzysu energetycznego pojawił się szereg prototypowych pojazdów. Prawdziwy rozwój tej technologi ruszył jednak dopiero w XXI wieku. Samochody takie jak Honda FCX oraz Toyota FCHV we wczesnych latach 2000. stały się pierwszymi certyfikowanymi pojazdami o napędzie wodorowym. To paliwo charakteryzuje się zerową emisją spalania oraz możliwością szybkiego jego uzupełnienia.
Zobacz także: Ruszyła druga edycja Akademii Wodorowej
Uruchomienie pierwszej ogólnodostępnej stacji wodorowej
Czerwiec 2024 roku to moment przełomowy dla pojazdów wodorowych w Polsce. W Poznaniu ORLEN uruchomił pierwszą w Polsce, ogólnodostępną i całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Proces tankowania autobusu do pełna trwa na niej 15 minut, a zasięg środka transportu po napełnieniu wynosi około 350 km. Z kolei auto posiadające zbiornik 5-kilogramowy uzupełni swój bak w 5 minut i następnie przejedzie około 600 km. Dokładne parametry stacji zaprezentował dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN, Grzegorz Jóźwiak:
Warto zaznaczyć, że jest to bardzo innowacyjna stacja tankowania. Udostępniliśmy kierowcom trzy dystrybutory: dwa o ciśnieniu 350 bar, służące do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, oraz dodatkowy o ciśnieniu 700 bar, który jest przeznaczony dla samochodów osobowych
Zobacz także: Sieć stacji wodorowych Grupy ORLEN dynamicznie rośnie
Dalsze plany wobec wodoru
ORLEN nie zamierza zatrzymywać się jedynie na pojedynczych stacjach. Do 2030 roku grupa planuje otwarcie sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego. ORLEN zamierza rozszerzyć również tę inicjatywę poza granice Polski — stacje firmy mają zagościć również w Czechach oraz Słowacji. Aby sprostać wyzwaniom logistycznym, planowana jest budowa sieci hubów wodorowych w całej Europie.
ORLEN ma również plany co do lotniska Chopina. Do 2026 roku ma tam powstać stacja tankowania wodoru dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Przez lotnisko przewijają się miliony pasażerów rocznie, co oznacza produkcję dużej ilość zanieczyszczeń spowodowane ich transportem. Wraz z przejściem na transport wodorowy możemy mówić o znacznej poprawie na płaszczyźnie środowiskowej.
Zobacz także: Uruchomiono instalację Power to Gas. Grupa ORLEN zaczęła wytwarzać wodór z energii
System multienergy, czyli inny sposób na „zielony” transport
Poza przejściem na wodór ORLEN proponuje inne rozwiązania w ramach „zielonego” transportu. System multienergy proponuje wykorzystanie agregatów kogeneracyjnych oraz instalacji fotowoltaicznej. Energia słoneczna ma zasilać układ, który to z kolei przy pomocy specjalnego mechanizmu przetwarza niemal całą elektryczność na ciepło i chłód. Te z kolei są magazynowane w zbiornikach buforowych i wykorzystywane nocą. System ten dokładnie opisał Mariusz Sawicki z biura inwestycji i utrzymania ruchu w ORLEN:
Składa się on z agregatów kogeneracyjnych oraz instalacji fotowoltaicznej. Zasilany energią słoneczną system do jednoczesnej produkcji ciepła i chłodu pozwala na odzyskanie energii cieplnej, która jest następnie wykorzystywana między innymi do podgrzewania wody w łazienkach, zasilania systemów klimatyzacji czy urządzeń chłodniczych
Układ ten działa między innymi na jednej ze stacji ORLENU w Bydgoszczy. System multienergy jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale i zmniejsza koszty utrzymania stacji. Obecnie w Polsce działa osiem takich punktów, dziewiąty jest w czasie realizacji, a otwarcie dziesiątego jest planowane na pierwszy kwartał 2025 roku.