Polska

Zamożnych Polaków wciąż przybywa. Rynek dóbr luksusowych szybko rośnie

Rynek dóbr luksusowych na przestrzeni lat rozwijał się bardzo dynamicznie. Coraz więcej Polaków można określić jako zamożnych

Najnowszy raport przedstawiający rynek dóbr luksusowych w Polsce jednoznacznie wskazuję, że zamożnych Polaków szybko przybywa. Coraz chętniej nie tylko konsumujemy luksusowe towary, ale także wybieramy luksusowe i kosztowne usługi. W tym podróże i wypoczynek premium.

  • Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2024 roku o 24,6% r/r, osiągając 55,6 mld zł.
  • W 2023 roku liczba Polaków o rocznych dochodach równych lub wyższych niż 120 tys. zł zwiększyła się o 34% r/r.
  • Segment samochodów premium i luksusowych wciąż obejmuje największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce (64,8%), jego wartość w 2024 roku osiągnęła 36 mld zł, co oznacza wzrost o 34,8% r/r.

Polacy w szybkim tempie stają się zamożni

Niedawno pojawił się raport dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce przygotowany przez KPMG. Wynika z niego, że nie tylko ciągle przybywa zamożnych Polaków, ale coraz więcej konsumujemy dóbr uważanych za luksusowe. Mimo różnych kryzysów przez ostatnie 15 lat, które ujmuje raport liczba Polaków o wysokich dochodach systematycznie rosła. Raport wskazuje, że transformacja cyfrowa i ogólny rozwój technologii przyczynił się do nowych możliwości zawodowych i wzrostu dochodów. Szczególnie w sektorach związanych z IT oraz e-commerce.

Z drugiej strony na wyzwania związane z inflacją, czy zwykła chęć optymalizacji podatkowej skłoniła Polaków do poszukania alternatywnych źródeł dochodu, takich jak inwestycje czy działalność w niszowych branżach. Czytamy, że w rezultacie zwiększyła się siła nabywcza konsumentów dóbr luksusowych, którzy coraz częściej wybierają produkty i usługi wysokiej jakości, wyróżniające się unikalnością i personalizacją.

Zobacz także: Teksas chce wyprzedzić gospodarczo Francję. Trump ma w tym pomóc

Zamożni Polacy ze względu na dochód

Jednak wzrost wartości polskiego rynku dóbr luksusowych wynika nie tylko z rosnącej liczby zamożnych nabywców. Jest to szerszy trend zmiany nawyków konsumenckich związany z mediami społecznościowymi. Zauważa się również równoległy dynamiczny rozwoju krajowych marek premium, a także coraz liczniejszej obecności międzynarodowych marek luksusowych. Jak podaje raport, w 2024 roku wartość rynku przekroczyła 55,6 mld złotych, co oznacza ponad pięciokrotny wzrost w ciągu minionych 15 lat.

Rynek dóbr luksusowych na przestrzeni lat

Wraz z pierwszymi latami sporządzania raportu w Polsce popularnością cieszyły się przede wszystkim zagraniczne marki premium takie jak Gucci czy Louis Vuitton. Dla przykładu w 2012 roku najbardziej rozpoznawalną marką luksusową w Polsce był Armani. Jednak w ostatnich latach zaczęło się to zmieniać m.in. na skutek rosnącej siła nabywcza klasy średniej i wyższej. Zmiana nastała z dóbr materialnych klasy premium na kosztowne usługi i doświadczenia. Chodzi o drogie podróże, prestiżowe hotele, kurorty, spa czy ośrodki zdrowia.

Dodatkowo w ciągu ostatnich 15 lat rozwój e-commerce miał umożliwić polskim klientom łatwiejszy dostęp do światowych marek luksusowych, a jednocześnie przyciągnął nabywców zagranicznych do krajowych marek. Chociaż polski rynek nadal pozostaje mniejszy niż rynki Europy Zachodniej, autorzy raportu wskazują, że wyróżnia się on innowacyjnością i zdolnością adaptacji globalnych trendów, takich jak personalizacja czy odpowiedzialność środowiskowa.

Zobacz także: Paulina Matysiak stanie przed sądem? Newag pozywa posłankę

Z danych Ministerstwa Finansów oraz podejścia metodycznego wynika, że liczba Polaków uzyskujących roczne dochody przekraczające 120 tys. zł brutto w 2023 roku wyniosła 2,5 mln osób, co oznacza wzrost o 34% r/r. Warto wspomnieć, że wzrost dochodów wystąpił we wszystkich badanych grupach. Warto wspomnieć, że najwięcej zarabiający podatnicy w badaniu osiągali dochód przekraczający 1 mln zł rocznie.

W 2023 roku łączne dochody wszystkich analizowanych grup wyniosły 714 mld zł, co stanowi znaczny wzrost z 554 mld zł w 2022 roku. Warto zwrócić uwagę, że wpływ na to miała także wysoko inflacja w 2023 roku. Dodatkowo odczyt łącznej wartości majątku gospodarstw domowych również należy analizować przez ten pryzmat. Na koniec II kwartału 2024 roku wzrosła o 11% r/r, osiągając poziom 3 169 mld zł, również należy analizować przez pryzmat wysokiej inflacji.

Rynek dóbr luksusowych — wnioski z badania KPMG

Badacze w swoim raporcie przedstawiają kilka najciekawszych wniosków:

  1. Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2024 roku o 24,6% r/r, osiągając 55,6 mld zł.
  2. W 2023 roku liczba Polaków o rocznych dochodach równych lub wyższych niż 120 tys. zł zwiększyła się o 34% r/r.
  3. Segment samochodów premium i luksusowych wciąż obejmuje największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce (64,8%), jego wartość w 2024 roku osiągnęła 36 mld zł, co oznacza wzrost o 34,8% r/r.
  4. Wartość rynku sztuki w Polsce w 2023 roku osiągnęła 567,7 mln zł, z czego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach.

Zobacz także: W Wielkiej Brytanii wciąż fatalnie. Kolejny miesiąc z rzędu recesja, a oznak poprawy brak

Dodatkowe wnioski:

  • Według badania z 2012 roku 34% potencjalnych nabywców dóbr luksusowych uznawało je za łatwo dostępne w Polsce. 85% w tym samym roku deklarowało, że decyduje się na zakup tego typu dóbr ze względu na ich wysoką jakość.
  • W 2015 roku internet był drugim, po centrach handlowych, najczęściej wybieranym kanałem zakupowym dla polskich marek luksusowych – 43% zamożnych Polaków korzystało z sieci przy zakupie kosmetyków i perfum, a niemal co czwarty nabywał w ten sposób odzież, obuwie, galanterię skórzaną, biżuterię oraz zegarki.
  • W 2016 roku aż 86% klientów wciąż nabywało dobra luksusowe przede wszystkim w sklepach stacjonarnych.
  • W 2020 roku odnotowano jedyny w ciągu 15 lat spadek wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce. Wynosił niemal 5% r/r.
  • Preferencje zakupowe zmieniają się wraz z pokoleniami – w badaniu KPMG z 2019 roku 74% millenialsów deklarowało zakup luksusowej odzieży i obuwia, podczas gdy wśród pokolenia X odsetek ten wynosił 65%, a baby boomers 62%. Jednocześnie według prognoz Euromonitora z 2024 roku do 2030 roku nawet 30% nabywców dóbr luksusowych będzie stanowiło pokolenie Z.

Zwiększająca się liczba zamożnych konsumentów przekłada się na rosnącą wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce, który w 2024 roku ma osiągnąć 55,6 mld zł, czyli o 24,6% więcej niż w poprzednim roku. Szacuje się, że największa dynamika wzrostu zostanie odnotowana w segmencie samochodów premium i luksusowych (34,8% r/r), który odpowiada za 64,8% całkowitej wartości rynku. Dynamicznie rozwija się również segment luksusowych hoteli i SPA, który wzrośnie o 16,7% r/r, napędzany rozwojem turystyki przyjazdowej.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dawid Błaszkiewicz

Politolog, historyk oraz dziennikarz ekonomiczny. Członek Polskiej Sieci Ekonomii oraz Prezes Stowarzyszenia Racja. Głównym obszarem zainteresowań jest makroekonomia oraz historia gospodarcza.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker