CD Projekt RED: Od sprzedaży oprogramowania z USA do tworzenia światowych hitów od zera

CD Projekt Red to bezsprzecznie największy producent gier komputerowych i ich wydawca w Polsce. Początki spółki sięgają początków lat 90., gdy założyciele CD Projekt Red – Marcin Iwiński i Michał Kiciński sprzedawali oprogramowanie na giełdzie komputerowej. Z czasem firma rozrosła się do jednej z największych spółek prywatnych w Polsce.
- CD Projekt Red to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm z Polski na świecie
- Premiera Wiedźmina III skutkowała rekordową sprzedażą w Polsce
- Cyberpunk 2077 w miesiąc sprzedał w nakładzie ponad 14 milionów egzemplarzy
Początek CD Projekt Red to wydawanie w Polsce zagranicznego oprogramowania
Początki CD Projekt Red przypadają na 1994 r., gdy jej założyciele powołali CDP.pl, pierwszą spółkę z grupy kapitałowej CD Projekt. Zajmowali się wtedy wydawaniem zagranicznego oprogramowania, głównie ze Stanów Zjednoczonych, na rynku polskim. Pierwszą umowę na dystrybucję podpisali z American Laser Games, z czasem doszły do tego umowy z innymi wydawcami. Dużym krokiem dla CD Projekt było rozpoczęcie dystrybucji oprogramowania z instrukcjami i opakowaniami w języku polskim w 1996 r. Znajomość angielskiego w tym czasie nie była tak powszechna jak ma to miejsce dziś.
Zobacz też: Kiedy zmiana stóp procentowych?
Kluczową decyzją, która umożliwiła spółce ekspansję, było rozpoczęcie pełnego tłumaczenia gier komputerowych na język polski, często z profesjonalnym dubbingiem w 1999 r. Sprzedaż wydanego przez CD Projekt Baldur’s Gate przekroczyła szybko poziom 100 tysięcy sztuk. Ten sukces umożliwił CD Projekt przedstawienia Polski jako potencjalnie chłonnego rynku na oprogramowanie wśród zagranicznych producentów. Kolejne sukcesy w dystrybucji w Polsce Baldur’s Gate II i Diablo II pozwoliły na inwestycje. Szybko firma stała się głównym wydawcą gier nie tylko na komputery, ale i konsole w Polsce.
Wiedźmin I to kolejny przełom, który zbudował CD Projekt
W 2003 r. rozpoczęły się prace nad pierwszą grą wyprodukowaną przez CD Projekt Red. Po nabyciu praw od Andrzeja Sapkowskiego – twórcy książek, rozpoczął się proces produkcji gry. Budżet na poziomie niecałych 20 milionów złotych, wymusił zakup licencji na przestarzały już wtedy silnik Aurora i liczne cięcia z planowanych elementów gry. W stworzenie Wiedźmina było zaangażowane blisko 100 osób, w tym Tomasz Bagiński, który wykonał trailer i zespół Vader.
Zobacz też: Boom na AI wywołał boom na karty graficzne
Analitycy zagraniczni uważali, że to ryzykowny i bezsensowny projekt. W końcu gra była oparta na nieznanym poza Polską uniwersum Andrzeja Sapkowskiego oraz powstała na przestarzałych podstawach technologicznych. Premiera 26 października szybko zweryfikowała te twierdzenia. Wiedźmin tylko w Polsce po trzech dniach sprzedał się w 35 tysiącach egzemplarzy. Poza Polską odniósł również sukcesy sprzedażowe w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Ukrainie. Został doceniony przez konsumentów i recenzentów, mimo dużych problemów technicznych.
Powstanie Good Old Games
Fundusze zarobione na Wiedźminie twórcy zainwestowali m.in. w stworzenie własnej platformy do wydawania starszych gier komputerowych dostosowanych przetłumaczonych na dodatkowe języki z usprawnieniami technicznymi w 2008 r. W kolejnych latach platforma zyskiwała na popularności i zaczęła sprzedawać również nowsze gry, przekształcając się w 2012 r. w GOG.com.
Krótkotrwale rozwój CD Projekt Red wstrzymały problemy finansowe związane z próbami przeportowania Wiedźmina I na konsole. Silnik Aurora okazał się tu całkowicie dysfunkcyjny i projekt zakończył się katastrofą, która prawie doprowadziła spółkę do bankructwa.
Wiedźmin II: Zabójcy Królów powtarza sukces
Po sukcesie Wiedźmina szybko rozpoczęły się prace nad kontynuacją, która miała być oparta na własnej technologii CD Projekt. Opracowanie silnika RED Engine to kolejny kamień milowy w historii firmy. CD Projekt stworzyło technologię dostosowaną do swoich potrzeb i celów. Premiera Wiedźmin II: Zabójcy Królów 17 maja 2011 r. była jeszcze większym sukcesem. Gra w ciągu roku sprzedała się w nakładzie 2 milionów egzemplarzy, tym razem również skutecznie wydana na konsole Xbox 360. Również w 2012 r. CD Projekt ogłosiło pracę nad kolejną dużą grą, czyli Cyberpunk 2077. Jednak jej wydanie będzie mieć miejsce dopiero 8 lat później.
Wiedźmin III: Dziki Gon — największy sukces CD Projekt Red
Dzięki opracowaniu przy poprzedniej grze własnej technologii i doświadczeniu CD Projekt było gotowe do produkcji najważniejszego produktu w historii spółki. Wiedźmin III: Dziki Gon, który miał premierę w maju 2015 r., w ciągu 6 tygodni po swojej premierze sprzedał się w ponad 6 milionach egzemplarzy. Poza komputerami została wydana również na konsole: PlayStation 4 i Xbox One. Do końca roku gra została nagrodzona ponad 300 nagrodami oraz stała się sukcesem na skalę światową.
Zobacz też: Świąteczne przesyłki Polaków. To tam trafiają nasze paczki
CD Projekt Red szybko zostało jedną z największych firm w Polsce, zyskując jednocześnie duży rozgłos w mediach i coraz większe możliwości. Pod koniec 2015 r. miało premierę rozszerzenie do gry — Serca z Kamienia, które również dobrze się sprzedało i zyskało bardzo pozytywne recenzje. Platforma GOG (Good old games) została doinwestowana w tym samym roku, rozszerzając możliwości. Wprowadzono udogodnienia dla konsumentów, jak zapisy w chmurze czy automatyczne aktualizacje. GOG Galaxy pozwoliło na m.in. rozgrywkę online czy prowadzenie biblioteki gier.
Stopniowy rozwój
W latach 2015-2019 CD Projekt Red skupiło się na pobocznych projektach. Wydano drugie większe rozszerzenie do Wiedźmina III — Krew i Wino. Podobnie jak inne produkty CD Projekt uzyskało bardzo dobre recenzje. W 2017 r. spółka rozpoczęła beta testy karcianej gry usługi, Gwint powstałej na bazie jednej z mechanik z Wiedźmina III. Po kilku latach projekt okazał się niewypałem, a CD Projekt Red odpuściła jego rozwój, skupiając się na innych produktach.
W 2018 r. akcje CD Projekt weszły w skład WIG20 skupiającej 20 największych firm notowanych na warszawskiej giełdzie. Towarzyszyła temu wydarzenia premiera mniejszej gry Wojny Krwi, która zdobyła uznanie za kilka elementów rozgrywki.
Cyberpunk 2077 nie spełnił w pełni oczekiwań
W 2020 r. premierę miała ostatnia jak do tej pory premiera dużej gry CD Projekt Red. Chodzi o Cyberpunk 2077. Była to jednocześnie pierwsza gra CD Projekt, która wykraczała poza uniwersum Wiedźmina. Bezsprzecznie oczekiwania wobec tego produktu, podsycane przez bardzo udaną kampanię reklamową, były gigantyczne. W szczytowym momencie przed premierą Cyberpunk 2077 CD Projekt stał się największą spółką WIG20. Premiera 10 grudnia 2020 r. była kolejnym sukcesem sprzedażowym, w ciągu miesiąca Cyberpunk 2077 sprzedał się w nakładzie ponad 14 milionów kopii. Tworząc jednocześnie rysę na wizerunku CD Projekt. Stanu techniczny gry w momencie premiery był katastrofalny, a naprawa tych problemów trwała latami. Co więcej, na starszych konsolach nigdy nie zostały i najprawdopodobniej już nie będą one przezwyciężone.
Niecałe 2 lata później miała miejsce premiera dodatku do Cyberpunka 2077. Dodatek poprawił notowania CD Projekt po problemach z premierą podstawowego produktu. 13 grudnia 2024 r. wydano pierwszy zwiastun do kolejnej gry z serii Wiedźmin. Zapowiedź spotkała się z gigantycznym zainteresowaniem. Potwierdza to znaczenie CD Projekt Red w branży gier komputerowych.