BiznesPolska

Dino przekracza kolejną barierę. Sklepy i akcje rosną jak grzyby

Cena akcji Dino od wejścia na giełdę wzrosła o ponad 1000%. Sieć zapowiada dalszą ekspansję na wschodnie obszary państwa

Sieć marketów Dino przebiła kolejną barierę. W 2024 roku liczba sklepów marki przekroczyła 2 500 w całej Polsce. Udostępnione dane wskazują, że szybko zmierza do trzech tysięcy. Na giełdzie także radzi sobie zadowalająco. Od 2017 roku akcje zdrożały o ponad 1 000%.

  • Dino posiadało 2688 sklepów w 2024 roku. To wzrost o 283 względem 2023 roku.
  • Dino coraz bardziej goni pod względem ilości sklepów Biedronkę, która posiada obecnie około 3600 obiektów.
  • Spółka planuje zagęszczenie swojej sieci sklepów oraz ekspansję ma wschodnie regiony państwa.
  • Od wejścia na giełdę w 2017 roku cena akcji spółki wzrosła prawie 12-krotnie. Jest to ponad 1 000% wzrost.
  • Prawdopodobne przychody spółki za 2024 roku wyniosą od 28 do 30 mld zł. 
  • Prawdopodobne dochody spółki wyniosą około 1,5 mld zł. Byłby to wzrost jedynie o około 0,1 mld zł większy niż dochód w 2023 roku. W latach wcześniejszych dochód zwiększał się co roku o około 0,3 mld zł. 

Coraz więcej sklepów Dino

Najnowsze dane udostępnione przez Dino wskazują, że w 2024 roku powstało 283 nowych sklepów sieci. Możemy zauważyć, że coraz bardziej rozrasta się ona na, dotychczas pozostawione, wschodnie tereny państwa. Na poniższym wykresie widać, że polska spółka z roku na rok zwiększa swój stan posiadania. 2024 rok zakończyła ze stanem posiadania 2688 otwartych sklepów. Najwięcej powstawało ich w latach 2020-2022. Ponad 300 rocznie.

Oczywiście Dino nie może się równać z najpopularniejszą siecią w Polsce, jaką jest Żabka z otwartymi ponad 10 tysiącami sklepów. Sklep o podobnym polityce jak Dino, czyli popularna Biedronka posiada już w Polsce ponad 3600 lokali. Jednak już Lidl czy stokrotka odpowiadają kolejno za około 900 oraz 950 sklepów.

Zobacz także: Budapeszt w Warszawie? Lepiej nie. Zarobki na Węgrzech to porażka [ANALIZA]

Sklepy Dino w 2024 roku

Sieć Dino deklaruje chęć dalszej, szybkiej ekspansji pod względem liczby lokali. Obecnie zarząd Dino widząc to, że sieć stanowi około 6% udziałów w rynku, planuje dalej wykorzystywać możliwości organicznego rozwoju sieci. Z jednej strony chce zagęścić sieć swoich sklepów na obszarach, na których jest obecny z drugiej rozszerzyć swoją działalność w nowych regionach, które docelowo powinny się charakteryzować zbliżonym nasyceniem sklepów Dino, jak pozostałe regiony kraju. Chodzi głównie o południowo-wschodnią część państwa gdzie sklepów tej sieci obecnie praktycznie nie ma.

Dino przedstawiło także swój plan na kilka najbliższych lat. Ma polegać na dodatkowych inwestycjach, które pomogą w dalszej ekspansji na rynku krajowym. Jak podaje, chodzi o regularnie zabezpieczanie lokalizacji pod dalszy rozwój w obecnych i nowych regionach. Budowę kolejnych centrów dystrybucyjnych. Na jedno ma przypadać od 350 do 400 sklepów. Ostatnim jest rozwój mocy przerobowych zakładu mięsnego prowadzonego przez Agro-Rydzynę.

Sytuacja Dino na giełdzie

Mimo tego, że Dino zostało założone w 1999 roku, a spółką stało się w 2007 roku, na giełdzie zadebiutowało względnie niedawno, ponieważ w 2017 roku. Początkowa wycena akcji wyniosła 39,19 zł. W swoim szczycie, który miał miejsce w lutym 2024 roku akcje kosztowały już 479,90 zł. Obecnie jest to 435,40 zł. Oznacza to, że w ciągu około 8 lat cena akcji urosła mniej więcej 12-krotnie. Obecna kapitalizacja rynkowa spółki wynosi 42,69 mld zł.

W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy Dino wyniosły 21,5 mld zł i były o 13,5% wyższe niż w analogicznym okresie 2023 roku. W całym 2023 roku spółka osiągnęła przychód na poziomie 25,67 mld zł. Mimo braku danych za ostatni kwartał możemy przypuszczać, że w omawianym okresie pojawi się przychód na poziomie około 7,5 mld zł, co da łączny wynik 29 mld zł.

Zobacz także: Amazon znów stawia na elektryczne ciężarówki. 200 pojazdów trafi do Europy

Dino giełda

Warto także wspomnieć o dochodzie. W 2023 roku dochody spółki uplasowały się na poziomie 1,41 mld zł. Za trzy kwartały 2024 roku łączne dochody wyniosły 1,08 mld zł. Przewiduje się, że w ostatnim kwartalne dochody miałby się kształtować na poziomie około 450 mln zł. Dałoby to łączny wynik w okolicach 1,53 mld zł. Byłaby to kontynuacja trendu wzrostowego, jednak mniejsza niż w latach poprzednich gdzie dochody co roku wzrastały o około 300 mln zł.

Warto wspomnieć, że strategią inwestycyjną Dino w celu zmniejszenia kosztów energii jest instalowanie paneli fotowoltaicznych na każdym nowo otwieranym markecie. Posiada je około 93% wszystkich sklepów spółki. Poza marketami spółka instaluje panele także w centrach dystrybucyjnych. Łączna moc instalacji OZE wyniosła na koniec trzeciego kwartału 2024 roku 95,2 MW. 78 GWh energii od początku roku do trzeciego kwartału miało pochodzić ze słońca. Jest to wynik lepszy o 30% względem analogicznego okresu 2023 roku.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dawid Błaszkiewicz

Politolog, historyk oraz dziennikarz ekonomiczny. Członek Polskiej Sieci Ekonomii oraz Prezes Stowarzyszenia Racja. Głównym obszarem zainteresowań jest makroekonomia oraz historia gospodarcza.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker