Kolejna wygrana Trumpa? Czy Panama zgodziła się na ustępstwa wobec USA?
Rząd Panamy miałby się zgodzić na bezpłatne korzystanie z Kanału Panamskiego przez amerykańskich okrętów rządowych

Rząd Republiki Panamy miał zgodzić się na warunki postawione przez stronę amerykańską. Takie informacje zostały przekazane przez Departament Stanu USA przy użyciu konta na portalu X. Według tego źródła Panama miała znieść opłaty dla okrętów rządowych USA, które to przepływałyby przez Kanał Panamski. Jednak niedługo po tym zarząd tej struktury zaprzeczył takowej zmianie.
- Rząd Republiki Panamy miał znieść opłaty dla okrętów rządowych USA, które to przepływałyby przez Kanał Panamski
- Zarząd Kanału Panamskiego zaprzecza jakimkolwiek zmianom, które tyczą się opłat za korzystanie z tej też struktury
- Kanał Panamski jest jednym z najbardziej strategicznych miejsc w dobie rywalizacji między USA a Chinami
Panama zgodziła się na ustępstwa wobec USA? Pojawiły się dwie sprzeczne informacje
Około godziny 1.00 dnia 6 lutego 2025 roku Departament Stanu USA na platformie X opublikował post, w którym ogłosił, iż rząd Republiki Panamy zgodził się na zniesienie opłat amerykańskim okrętom rządowym, które to miałyby korzystać z Kanału Panamskiego. Jeśli informacja ta byłaby prawdziwa, oznaczałoby to, że Panama ugięła się pod żądaniami Donalda Trumpa.
Zobacz także: Sukces administracji Trumpa. Panama wycofuje się z porozumienia z Chinami
Jednak już koło 5 rano tego samego dnia, również na portalu X, zarząd Kanału Panamskiego opublikował oświadczenie, które neguje takowe ustępstwa wobec USA. Mamy więc do czynienia z dwoma sprzecznymi oświadczeniami dotyczącymi sytuacji wokół Kanału Panamskiego. Amerykanie już odnieśli sukces poprzez ograniczenie wpływów chińskich w tym rejonie, jednak nie jest pewne, czy poszerzyli swoje osiągnięcia w innych kwestiach związanych z tą strategiczną lokacją.
Kanał Panamski, strategiczny punkt w konflikcie między USA a Chinami
Kanał Panamski od momentu powstania stał się ważnym elementem światowego handlu morskiego. Znaczne skrócenie drogi między Atlantykiem a Pacyfikiem oznaczało wielkie zmiany w trasach danych statków handlowych. Jednak poza cywilnym użyciem Kanał Panamski oznaczał duże zmiany dla jednostek wojskowych. Okręty, które chciały przepłynąć przez kanał, musiał mieścić się w danej wielkości, aby móc w stanie z niego korzystać.
Do tej pory było to najbardziej widoczne w czasie II wojny światowej. Wtedy też wszelkie nowe jednostki amerykańskie musiały być projektowane tak, aby móc swobodnie przepływać przez kanał. Współczesna marynarka wojenna USA porzuciła jednak takowe założenia. Nowoczesne lotniskowce tej formacji nie mieszczą się w rozmiarach, które pozwalają na korzystanie z Kanału Panamskiego. Jednak w ciągu dalszym mniejsze jednostki takie jak niszczyciele typu Arleigh Burke nie raz korzystają z tego skrótu między oceanami.
To właśnie te mniejsze okręty mogłyby przepływać przez Kanał Panamski za darmo, jeśli Republika Panamy ustąpiłaby żądaniom USA. Wraz z narastającym napięciem na Pacyfiku coraz więcej amerykańskich jednostek wojskowych jest przemieszczanych z innych regionów na ten niespokojny akwen. USA zaoszczędziłyby miliony dolarów, gdyby mogły za darmo przesuwać swoje okręty między dwoma głównymi obszarami działań. Dlatego warto obserwować sytuację, która może zmienić równowagę strategiczną.