Polska

Walentynki w Polsce to rozrywka tylko dla niektórych. Coraz częściej nie stać nas na świętowanie

Walentynki w Polsce to wielowymiarowe święto, a zwyczaje praktykowane tego dnia różnią się w zależności od wielu czynników.

Walentynki to popularne święto wśród Polaków. Choć jest to z definicji Święto Zakochanych, to spędzanie tego czasu z drugą połówką nie jest jedynym sposobem celebracji. Wiele osób decyduje się na spotkanie z bliskimi czy po prostu zrobienie czegoś miłego dla siebie. Walentynki w Polsce to wielowymiarowe święto, a zwyczaje praktykowane tego dnia różnią się w zależności od grupy wiekowej, płci czy sytuacji finansowej. 

  • Ponad połowa najmłodszych badanych zamierza spędzić Walentynki w wyjątkowy sposób.
  • Wśród najstarszych respondentów zainteresowanie tym dniem jest najmniejsze. 
  • Blisko 90% pytanych zamierza spędzić Święto Zakochanych z drugą połówką. Wiele osób traktuje ten dzień również jako okazję do spotkań z rodziną czy przyjaciółmi. 
  • Polacy najchętniej spędzają Walentynki przygotowując kolację w domu. 
  • W tym roku pytani planują wyznaczyć na Święto Zakochanych średnio 290 złotych. Rok temu było to tylko nieco ponad 165 złotych.

Walentynki w Polsce to święto młodych ludzi 

Zgodnie z cyklicznym Barometrem Providenta, Święto Zakochanych jest bardziej popularne wśród młodych ludzi. Nieco ponad 60% badanych w grupie wiekowej 18-24 oraz ponad 50% w wieku 25-34 lat zamierza spędzić ten dzień w wyjątkowy sposób. Wśród badanych w wieku 65+ zainteresowanie świętowaniem jest najmniejsze — wynosi bowiem zaledwie 24,3%

Walentynki w Polsce to rozrywka tylko dla niektórych. Coraz częściej nas na nie nie stać

Zdecydowana większość zapytanych Polaków, bo prawie 86%, planuje spędzić Walentynki w towarzystwie drugiej połówki. Wiele osób traktuje jednak ten dzień nie tylko jako Święto Zakochanych, ale również jako okazję do spędzenia czasu z bliskimi — rodziną czy przyjaciółmi. Niemal 2% badanych zamierza również wykorzystać Walentynki, by zrobić coś miłego dla siebie. Co ciekawe, takie zjawisko częściej zostało wspomniane przez mężczyzn (2,9% wobec 1,4% kobiet).

Niespodzianka, czy może wspólne planowanie? Według najnowszego Barometru Providenta, aktywności na 14 lutego częściej wymyślamy razem z osobą, z którą zamierzamy spędzić ten dzień – deklaruje tak niemal 58 proc. badanych. Lubimy też zaskakiwać oraz być zaskakiwani – przygotowywanie niespodzianek to jednak częściej domena mężczyzn – planuje je 47 proc. z nich oraz jedynie 30 proc. kobiet. Tylko niecałe 5 proc. ankietowych nie angażuje się i czeka na inicjatywę drugiej osoby – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Przez żołądek do serca

Walentynki w Polsce mają wiele oblicz. Polacy najchętniej spędzają ten czas przygotowując romantyczną kolację czy oglądając film lub serial w domowym zaciszu. Taka odpowiedź padła od niemal 27% respondentów. Co ciekawe, jest to również najbardziej popularny plan wśród najmłodszych ankietowanych. 

Wśród innych aktywności wybieranych tego dnia jest również wyjście do kina lub teatru (14,5% ankietowanych), kolacja w restauracji (18%) czy organizacja wspólnych aktywności, takich jak sport, taniec lub spacer. Na tę ostatnią opcję decyduje się jedynie nieco ponad 8% badanych, jednak jest to dosyć popularny wybór wśród osób w wieku 18-24 lat, gdyż dokonało go ponad 30% tych ankietowanych.  

Jakie prezenty dajemy na Walentynki w Polsce?

Jednym z najczęściej wybieranych prezentów na Walentynki w Polsce są z pewnością kwiaty. Są one zazwyczaj kupowane przez mężczyzn, bowiem aż co trzeci z nich planuje je wręczyć w tym roku. Podobny odsetek kobiet, bo prawie 35%, z przyjemnością je przyjmie. Co ciekawe, kobiety kupują kwiaty dla bliskich w dużo mniejszym stopniu — zaledwie 2% z nich to zrobi. 

Zobacz także: Mamy dane o oszczędnościach! Mężczyźni odkładają, a kobiety sobie dogadzają

Preferencje odnośnie walentynkowych prezentów różnią się również w zależności od wieku. Dla przykładu, jedna piąta respondentów w wieku 65+ chciałby zostać zaproszona do restauracji. Dla badanych w wieku 45-64 idealnym podarunkiem są wspomniane już wcześniej kwiaty. Z kolei w grupie wiekowej 35-44 wymarzonym prezentem jest wspólny wyjazd z drugą połówką. Najmłodsi respondenci mają najmniejsze wymagania — około 40% z nich pragnie spędzić ten czas w domowym zaciszu z bliską osobą. 

Odwieczny problem — kto płaci za randkę? 

Zdania na temat zapłaty za randkę są podzielone. Choć w Polsce wciąż dominuje stereotypowy pogląd, że to mężczyzna powinien zapłacić, uważa tak coraz mniej osób. W zeszłym roku takie zdanie wyraziło 41% badanych, w tym roku już tylko 35,5%. Co ciekawe, takie zdanie dominuje wśród mężczyzn, gdyż sądzi tak aż 48,1% z nich. Wśród kobiet opinię tę podzieliło zaledwie 23,8% pytanych. Co trzecia kobieta sądzi jednak, że pokrycie kosztów spotkania powinno należeć do osoby zapraszającej. Równe podzielenie się kosztami sugeruje co szósty ankietowany. 

Walentynki w Polsce to rozrywka tylko dla niektórych. Coraz częściej nas na nie nie stać

Nie wszyscy celebrują

Dla wielu osób Walentynki nie powinny być wyjątkowym dniem, a uczucia powinno okazywać się codziennie, nie tylko 14 lutego — takie zdanie utrzymuje nieco ponad 31% pytanych. Co trzeci respondent rezygnuje ze świętowania, gdyż nie ma z kim spędzić tego dnia. Wiele osób uważa również, że jest to święto skierowane do młodszych ludzi, a innych zniechęca komercyjność Walentynek.

Zobacz także: Amazon dostarczył miliard produktów w jeden dzień! I do tego stawia Paczkom… automaty paczkowe!

Około 6% pytanych rezygnuje ze świętowania, podając jako powód brak wystarczających środków. Niestety Walentynki w Polsce to dla wielu osób coraz większy wydatek. W tym roku pytani planują wyznaczyć na nie średnio 290 złotych, podczas gdy rok temu było to nieco ponad 165 złotych. Nic więc dziwnego, że niektórzy nie chcą wydawać takiej kwoty, wiec rezygnują z celebracji lub zostają w domu. 

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Martyna Paja

Redaktorka Obserwatora Gospodarczego. Wschodoznawczyni z pasją do edukacji i zrównoważonego rozwoju. Interesuję się kulturą Azji Południowo-Wschodniej.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker