Polska

Nowe okręty podwodne dla Polski coraz bliżej. Wytypowano trzech potencjalnych dostawców

Wielkimi krokami zbliża się przełomowa decyzja dotycząca programu ''Orka"

Umowa na nowe okręty podwodne dla Polski ma zostać podpisana w trzecim kwartale tego roku. Na obecnym etapie wiemy o tym, że trzy kraje są szczególnie brane pod uwagę. Niemcy, Szwecja oraz Włochy do tej pory wysunęły najlepsze propozycje dla Polski.

  • Program Orka ma na celu wprowadzenie do służby nowych okrętów podwodnych
  • Niemcy, Szwecja oraz Włochy do tej pory złożyły najciekawsze oferty dla Polski
  • Obecnie Polska posiada tylko jeden okręt podwodny

Nowe okręty podwodne dla Polski. Jakie propozycje są na stole?

Program Orka, warty kilkunastu miliardów złotych, wchodzi obecnie w swoją ostatnią fazę. Co więcej, w trzecim kwartale tego roku planowane jest podpisanie ostatecznej umowy, która doprowadzi do zwodowania nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej. W związku z tym pod uwagę brani są trzej dostawcy nowoczesnych jednostek:

  1. Włochy (Przedsiębiorstwo Fincantieri)
  2. Niemcy (Holding ThyssenKrupp Marine Systems)
  3. Szwecja (Grupa Saab)

Każdy z potencjalnych dostawców przedstawił propozycję spełniającą wymogi programu Orka. Włosi proponują okręty projektu U212 NFS. Są one rozwinięciem jednostek obecnie używanych przez marynarkę tego państwa. Niemcy proponują okręty typu 212CD, które to powstają we współpracy z Norwegią. Szwedzi zaś zaproponowali jednostki typu A26 Blekinge. Co ciekawe, pierwszy okręt tego typu wciąż budują i nie wszedł jeszcze do służby.

Obecna flota podwodna Polski

Polska Marynarka Wojenna przez wiele lat nie była głównym celem modernizacji. Do służby weszła stosunkowo mała liczba nowych okrętów, do tego zwykle były to jednostki mocno pomocnicze. Marynarka miała odświeżyć swoją flotę dzięki nowej korwecie ORP Gawron, jednak ostatecznie przekształcono ją w patrolowiec ORP Ślązak. Co więcej, również we flocie podwodnej sytuacja nie wyglądała lepiej.

Zobacz także: Port w Dunkierce dostanie nowy terminal intermodalny. To część szerszego planu

Najnowszy okręt podwodny, który do tej pory jest w służbie to ORP Orzeł. Jednostka ta jest okrętem pochodzącym jeszcze z okresu radzieckiego, do służby weszła w 1986 roku. We wczesnych latach dwutysięcznych Polska otrzymała od Norwegii stare okręty typu Kobben. Cztery takie jednostki pochodziły z lat sześćdziesiątych, czyli były one starsze od Orła. Ostatni z okrętów otrzymanych od Norwegii został wycofany ze służby w 2021 roku.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Dominik Popławski

Redaktor w redakcji Obserwator Gospodarczy. Student doradztwa politycznego i publicznego na Uniwersytecie Śląskim. Interesuje się historią oraz stosunkami międzynarodowymi.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker