Artykuł sponsorowany

Na czym polega wycena przedsiębiorstwa i jakie są jej etapy?

Wycena przedsiębiorstwa to proces wykonywany przez specjalistyczną firmę, której celem jest ustalenie realnej wartości biznesu, opierając się na danych finansowych i niefinansowych. Sprzedaż firmy? Konieczność wyceny w celach formalnych? A może chęć zdobycia obiektywnej wiedzy na temat tego, ile warty jest biznes? Bez względu na cel, każdy proces wyceny musi przejść kilka etapów, o których za chwilę opowiemy.

Elementy niezbędne do rozpoczęcia wyceny

Zanim eksperci odpowiedzialni za zbadanie składników firmy i ustalenie ich wartości przystąpią do właściwej pracy, niezbędne będzie przeanalizowanie potrzeb klienta, który taką wycenę zleca. W dużej mierze to właśnie cel wyceny pozwoli na usprawnienie takiego procesu, ale także wybór odpowiedniej metody, która odpowiada za dokładność zrealizowanego badania.

Wycena przedsiębiorstwa z kancelarią Sipex odbywa się z indywidualnym uwzględnieniem potrzeb klienta, dlatego bardzo istotne jest, by poznać nie tylko szczegółowe dane finansowe firmy, ale także sposób działania przedsiębiorstwa, cykl życia procesów, strukturę organizacyjną, a także otoczenie biznesowe, które może w bardzo bezpośredni sposób wpływać na potencjalne przyszłe wyniki finansowe biznesu.

Na bazie zgromadzonych dokumentów źródłowych i specyfiki biznesu, firma selekcjonuje grupę ekspertów z różnych dziedzin, którzy przystępują co właściwego procesu wyceny.

Business people working together in the office.

Etap wyboru metody wyceny przedsiębiorstwa

Po wstępnej analizie grupa ekspertów decyduje, która metoda zostanie wykorzystana do wykonania wyceny firmy. Zasadniczo najczęściej korzysta się z następujących metod:

  • Metody majątkowej – metoda ta obejmuje poznanie wartości spółki poprzez ustalenie wartości aktywów, które następnie pomniejszane są o zaewidencjonowane pasywa. To oczywiście uproszczona definicja, gdyż często w tym sposobie wyceny bierze się pod uwagę także wartość niematerialną lub wartość kapitału ludzkiego.
  • Metody porównawczej – metoda porównawcza pozwala na wyłonienie podmiotów o podobnej wielkości, działających w tej samej branży i generujących podobne wyniki finansowe, dzięki czemu, na bazie dotychczasowych wycen lub innych dokumentów eksperci będą w stanie ustalić wartość podmiotu klienta.
  • Metody dochodowej. – sposób dochodowej metody wyceny przedsiębiorstwa pozwala na wyznaczenie prognozowanych dochodów. W tym celu korzysta się z metody zdyskontowanych zysków, zdyskontowanych dywidend oraz zdyskontowanych przepływów pieniężnych.

W zależności od charakteru zamówienia, specjaliści z kancelarii mogą korzystać tylko z jednej metody, lub opierać się na kilku metodologiach – wszystko po to, by ostateczna wycena była możliwie jak najbardziej precyzyjna.

The deal is done.

Wynik wyceny – w jakiej formie jest przekazywany?

Co jest produktem finalnym starań specjalistów od wyceny? Rekomendacja wartości firmy, która obejmuje przede wszystkim informację o konkretnej wartości lub przedziale wartości badanego podmiotu.

Raport może uwzględniać dodatkowe informacje uzasadniające wybór danej metody i wskazujące na wartość poszczególnych składników przedsiębiorstwa. Bezwzględnie w raporcie pojawiają się także informacje o celu wykonania badania, wraz z danymi osób, które były za nią odpowiedzialne. Taki raport może być wykorzystany przez klienta przede wszystkim do zrealizowania wcześniej założonego celu, jednak stanowi również świetne źródło danych, które mogą pozwolić w rozwoju podmiotu, lub jego sprzedaży.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker