Ambitna strategia Banku Pekao. Akcjonariusze mogą dużo zyskać
Jak podaje Komisja Nadzoru Finansowego wskaźnik ROE sektora bankowego w naszym kraju, wyniósł na koniec lutego 15,58 proc. oraz 12,41 proc. rok wcześniej. Więc wynik powyżej 18% to bardzo ambitny i korzystny cel.

Strategia Banku Pekao zakłada wdrożenie ambitnych planów, które mają ugruntować jego pozycję na rynku krajowym. Jednocześnie w planowanych działaniach banku widać, że chcą złożyć niemały ukłon wobec akcjonariuszy, którym przysługuje prawo do dywidendy.
- W horyzoncie 2027 roku bank planuje osiągnąć wskaźnik ROE powyżej 18 proc., utrzymać wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) poniżej 35 proc.
- Bank planuje zwiększyć liczbę klientów mobile do 4,4 mln oraz osiągnąć 72-procentowy udział sprzedaży digital w całości sprzedaży.
- Do końca 2027 roku Pekao planuje przeznaczyć 9 mld zł na finansowanie zielonych projektów, takich jak odnawialne źródła energii.
Wielkie plany Banku Pekao na lata 2025–2027
Bank Pekao przedstawił nową strategię na lata 2025–2027, stawiając sobie za cel utrzymanie pozycji jednego z najbardziej rentownych i efektywnych banków w Polsce. W horyzoncie 2027 roku bank planuje osiągnąć wskaźnik ROE powyżej 18 proc., utrzymać wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) poniżej 35 proc., a koszt ryzyka w przedziale 65–75 punktów bazowych. Jednocześnie Pekao zamierza wypłacać dywidendę na poziomie 50–75 proc. zysku netto za lata 2025, 2026 i 2027.
Wskaźnik ROE (zwrot z kapitału własnego) powyżej 18 proc. oznacza, że bank planuje bardzo efektywnie wykorzystywać kapitał powierzony mu przez akcjonariuszy. Co ważne średni ROE sektora bankowego w Polsce zwykle oscyluje wokół 10–13 proc.
Jak podaje Komisja Nadzoru Finansowego wskaźnik ROE sektora bankowego w naszym kraju, wyniósł na koniec lutego 15,58 proc. oraz 12,41 proc. rok wcześniej. Więc wynik powyżej 18% to bardzo ambitny i korzystny cel. Dla inwestorów to kluczowy wskaźnik świadczący o atrakcyjności inwestycji – im wyższy ROE, tym większy potencjalny zwrot z inwestycji.
Warto dopowiedzieć, że Pekao kończy 2024 rok z bardzo solidnymi wynikami, które dają mocne fundamenty pod realizację nowej strategii. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 34,2 proc., co oznacza wynik lepszy niż zapisane wcześniej w planie 42 proc. Z kolei ROE sięgnęło aż 21,2 proc. wobec prognozowanych 10 proc., przy założeniu stopy referencyjnej NBP na poziomie 0,1 proc.
Wzrost rentowności mimo niższych stóp
Ambicją Pekao jest utrzymanie wysokiej rentowności, mimo zakładanego spadku stopy referencyjnej NBP do poziomu 3,5 proc. Bank planuje to osiągnąć m.in. dzięki wzrostowi udziałów rynkowych w strategicznych segmentach i produktach, zmianie struktury przychodów oraz zachowaniu bezpiecznego poziomu ryzyka. Prognozy na koniec 2027 roku zakładają koszt ryzyka w przedziale 65–75 pb, a wskaźnik C/I poniżej 35 proc., przy kontynuacji wypłat dywidendy w przedziale 50–75 proc. zysku netto.
Wskaźnik C/I (cost/income) poniżej 35% oznacza bardzo wysoką efektywność operacyjną. Im niższy C/I, tym lepiej, ponieważ bank potrafi generować wysokie dochody przy stosunkowo niskich kosztach działania. Dla akcjonariuszy oznacza to większą stabilność zysków oraz przestrzeń do wypłat dywidendy – zyski nie są „zjadane” przez koszty operacyjne.
Młodzi klienci głównym celem Banku Pekao
Wśród strategicznych priorytetów na kolejne trzy lata Pekao wskazuje rozbudowę oferty dla młodych klientów, rozwój produktów bancassurance oraz wzmocnienie kanałów cyfrowych, w tym rozwój nowej generacji bankowości konwersacyjnej. Szczególny nacisk ma zostać położony na dalszą digitalizację i automatyzację kluczowych procesów wewnętrznych.
Bank planuje zwiększyć liczbę klientów mobile do 4,4 mln oraz osiągnąć 72-procentowy udział sprzedaży digital w całości sprzedaży. W przypadku klientów poniżej 26. roku życia cel to zwiększenie ich liczby do 1,4 mln. Pekao chce także pozyskać 700 tys. aktywnych klientów w ciągu najbliższych trzech lat, wykorzystując m.in. swoją silną obecność w mniejszych miejscowościach, postrzeganą jako istotna przewaga konkurencyjna.
Cyfrowy rozwój segmentów biznesowych
W obszarze obsługi biznesu bank zakłada wzrost udziału kanałów zdalnych w sprzedaży kredytów dla firm do poziomu 30 proc. oraz osiągnięcie wskaźnika digitalizacji na poziomie 70 proc. w segmentach MŚP, MID i Korporacyjnym.
Zobacz także: Impas w polityce handlowej trwa, a na giełdzie panuje chaos
Jednocześnie, dzięki współpracy z Grupą PZU, Pekao zamierza zbudować pozycję lidera wzrostu na rynku bancassurance, z celem osiągnięcia jednego miliarda złotych składki przypisanej brutto w 2027 roku. Równolegle rozwijane mają być segmenty leasingu i faktoringu. Bank planuje uplasować się w TOP3 pod względem udziałów rynkowych, wykorzystując synergię kompetencji całej grupy kapitałowej.
Lider bankowości korporacyjnej
Pekao stawia sobie za cel umocnienie pozycji lidera w bankowości korporacyjnej oraz finansowaniu sektora publicznego. W ramach nowej strategii bank chce aktywnie wspierać finansowanie dużych projektów transformacyjnych, odpowiadając na potrzeby polskiej gospodarki. Jednocześnie zapowiedziano osiągnięcie neutralności klimatycznej grupy do 2050 roku oraz rozwój produktów wspierających zrównoważoną transformację klientów.
Zobacz także: Frigo rozbuduje magazyn w Radomsku. Ambitna ekspansja na południu Polski
Do końca 2027 roku Pekao planuje przeznaczyć 9 mld zł na finansowanie zielonych projektów, takich jak odnawialne źródła energii, transport niskoemisyjny, budownictwo energooszczędne i poprawa efektywności energetycznej.
Efektywna struktura kapitałowa i elastyczność w podziale zysków
Bank zapowiedział, że będzie budował efektywną strukturę kapitałową, m.in. poprzez regularne emisje długu na rynkach lokalnym i europejskim. Jednocześnie kierunkowe propozycje dotyczące podziału zysków mogą ulegać zmianom, gdyż będą uzależnione od czynników takich jak rekomendacje KNF, zmiany przepisów prawa, dynamika wzrostu aktywów ważonych ryzykiem czy nałożenie dodatkowych wymogów kapitałowych.
Technologie jako siła napędowa transformacji Banku Pekao
Prezes Pekao, Cezary Stypułkowski, podkreślił, że strategia banku opiera się na wzroście zarówno w segmencie detalicznym, jak i korporacyjnym, z naciskiem na wspieranie transformacji polskiej gospodarki. Kluczową rolę mają odegrać technologie – zaawansowana analityka danych, automatyzacja oraz sztuczna inteligencja.
Mają one umożliwić tworzenie bardziej intuicyjnych i spersonalizowanych rozwiązań, a także usprawniać procesy wewnętrzne. To z kolei ma się przełożyć na trwałą poprawę efektywności operacyjnej i skalowalność modelu biznesowego banku.
Aby dotrzec do mlodego klienta, mogliby zaproponowac jakis cross wallet z bramka eur. Ale to dopiero za 20 lat