GospodarkaPolska

Fintech to nowoczesne finanse, ale niewielu Polaków o tym wie

Coraz więcej osób starszych korzysta z nowoczesnych rozwiązań w sektorze finansów

W świecie prawa, finansów czy biznesu często używa się zwrotów, które zostały ukute przez daną branżę. Możemy mieć trudności w zrozumieniu, jak funkcjonują pewne mechanizmy czy w branży, jaką są finanse, czy prawne nie znając znaczenia konkretnych pojęć. Co ciekawe to, że korzystamy z jakichś rozwiązań, jak nowoczesne rozwiązania w sektorze finansów nie oznacza, że będziemy znali pojęcie kluczowych słów jak „fintech”.

  • Słowo „fintech” coraz częściej pojawia się w mediach i rozmowach o nowoczesnych finansach, ale dla wielu Polaków wciąż pozostaje ono zagadką.
  • Tylko 23,4 proc. badanych zadeklarowało, że nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych.
  • Z płatności mobilnych coraz częściej korzystają także osoby starsze – aż 58,2 proc. respondentów w wieku 65+ deklaruje, że płaci w ten sposób.

Fintech – znane hasło, nieznana treść

Choć słowo „fintech” coraz częściej pojawia się w mediach i rozmowach o nowoczesnych finansach, dla wielu Polaków wciąż pozostaje ono zagadką. Jak wynika z badania Barometr Providenta, aż dwóch na trzech ankietowanych nie zetknęło się wcześniej z tym terminem, a 23,3 proc. przyznaje, że choć go kojarzy, nie wie dokładnie, co oznacza.

Najczęściej znajomość znaczenia pojęcia „fintech” deklarują badani w wieku 25-34 lata. Wśród respondentów z tej grupy wiekowej aż 16,6 proc. twierdzi, że rozumie to pojęcie. Co ciekawe wśród najmłodszych ankietowanych ten odsetek jest niższy niż dla ogółu badanych i wynosi 9,2 proc. stwierdza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Zobacz także: Nanopłyny, czyli technologia przyszłości w energetyce

Jednocześnie tylko 23,4 proc. badanych zadeklarowało, że nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych wymienionych w badaniu. Największą świadomość pojęcia „fintech” mają osoby w wieku 25–34 lata – w tej grupie aż 16,6 proc. respondentów zadeklarowało, że wie, co oznacza to słowo. Co ciekawe, wśród najmłodszych badanych (18–24 lata) wskaźnik ten wynosi jedynie 9,2 proc., co jest wynikiem niższym niż dla ogółu respondentów.

Finanse w Polsce oparte na płatnościach mobilnych

Nowoczesne rozwiązania finansowe stają się częścią codzienności – przede wszystkim w obszarze płatności. Z płatności mobilnych, takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay, korzysta już 72,5 proc. badanych. Największą popularnością cieszą się one wśród osób w wieku 25–34 lata – aż 86,3 proc. z nich korzysta z tego typu usług. Tuż za nimi plasuje się grupa 18–24 lata z wynikiem 85,4 proc.

Zobacz także: CCC buduje nowy magazyn. Szansa na zatrudnienie na Dolnym Śląsku 

Co istotne, z płatności mobilnych coraz częściej korzystają także osoby starsze – aż 58,2 proc. respondentów w wieku 65+ deklaruje, że płaci w ten sposób.

Finanse tak, ale fintech już nie

Poza płatnościami mobilnymi inne fintechowe rozwiązania cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Z płatności odroczonych korzysta 14 proc. badanych, jednak wśród osób w wieku 25–34 lata robi to aż 20 proc., a w grupie 35–44 lata – 18 proc. Kredyty online wybiera co dziesiąty respondent, natomiast z platform inwestycyjnych korzysta zaledwie 1,9 proc. uczestników badania.

Obawy przed oszustwem i bezpieczeństwem danych

Choć wiele osób korzysta z usług fintechowych, to nie brakuje też obaw. Co trzeci badany nie odczuwa żadnych lęków związanych z korzystaniem z takich rozwiązań. Z kolei niemal połowa (47,5 proc.) przyznaje, że obawia się oszustwa, a 37,9 proc. ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych. Dla 15,4 proc. istotnym problemem jest brak możliwości osobistego kontaktu z obsługą klienta.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Aleksander Piwowarski

Redaktor w redakcji Obserwator Gospodarczy. Student prawa i administracji oraz doradztwa politycznego i publicznego. Interesuję się ekonomią, polityką oraz marketingiem.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker