fbpx

W województwie dolnośląskim ma powstać jedna z najdłuższych autostrad rowerowych w Europie. Cyklostrada Dolnośląska, bo tak ma nazywać się projekt, będzie liczyć ponad 1800 km długości.

Rosnące znaczenie rowerów skłania do inwestowania w infrastrukturę. Choć Polska w porównaniu do innych państw Europy Zachodniej jest daleko w tyle, to stara się odrabiać straty. Cyklostrada Dolnośląska ma liczyć ponad 1800 km. Inwestycja ma pozwolić na bezpieczne przejechanie Dolnego Śląska z zachodu na wschód i z północy na południe. Cyklostrada ma zostać pobudowana do końca obecnej dekady, a koszt realizacji ma wynieść 850 mln złotych.

Cyklostrada ma spełniać wszelkie standardy bezpieczeństwa. Ma zostać również zbudowana tak, by była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność. W związku z tym nie może posiadać m.in. stromych podjazdów.

Nie ma ucieczki od megamiast

- Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska - powiedział Cezary Przybylski marszałek Dolnego Śląska na specjalnie z wołanej konferencji prasowej.

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższe odległości. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy do sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji.

 cyklostrada

DUM

To nie pierwsza cyklostrada w Polsce

Nie jest to jedyna tego typu inwestycja w Polsce. Jedną z najbardziej znanych cyklostrad jest Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo, który przebiega przez województwa wschodniej Polski. W sumie trasa główna Green Velo wraz z lokalnymi odcinkami liczy 2071 km.

W innych krajach również aktywnie inwestuje się w trasy rowerowe. W Niemczech zbudowano 100-kilometrową sieć autostrad rowerowych, która łączy 10 miast Zagłębia Ruhry. Według stowarzyszenia Regionalverbandes Ruhr, na które powołuje się portal Miasto 2077, projekt pozwolił zmniejszyć liczbę samochodów wyjeżdżających na drogi i przemieszczających się na krótkich trasach, o 50 tysięcy, co pozwoliło ograniczyć emisję dwutlenku węgla oraz trujących tlenków azotu o 16 tys. ton. Ambitne plany rozwoju tras rowerowych mają także Duńczycy, którzy w ramach projektu Super Cykelstier planują pobudowanie wokół Kopenhagi 60 tras rowerowych o łącznej długości 850 km.


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane