fbpx

Paliwo z recyklingu zdobywa międzynarodowy rynek. Według szacunków ekspertów, każdego dnia na świecie wytwarza się ok. milion ton plastiku, z czego 75% jest składowanych na wysypiskach. Polscy naukowcy pracujący dla Handerek Technologies opracowali nowoczesny sposób wtórnego wykorzystania zmieszanych polimerów. Dzięki nowoczesnej technologii można uzyskać ciekły węglowodór znajdujący zastosowanie jako surowiec standardowego komponentu paliwowego. 

Czy redukcja odpadów plastikowych jest możliwa? 

Zeszłoroczny raport PlasticsEurope ujawnił szokujące dane. Na podstawie przeprowadzonych analiz, jedynie 1% plastiku ulega biodegradacji, reszta zaś jest składowana na wielkoobszarowych wysypiskach lub bezpośrednio przyczynia się do zanieczyszczania środowiska. Co roku kraje Unii Europejskiej produkują 19 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, które nie nadają się do powtórnego wykorzystania w procesie recyklingu. Alternatywnym sposobem usuwania składowanych śmieci jest proces spalania, który generuje trzy razy większą emisję gazów cieplarnianych od recyklingu. Tak więc jest to rozwiązanie doraźne, które nie rozwiązuje problemu związanego z odpadami. 

Paliwo z plastiku - innowacyjna technologia od Handerek Technologies

W wywiadzie udzielonym dla agencji Newseria Innowacje, Adam Hańderek, prezes Handerek Technologies podaje, że opracowana nowoczesna technologia pozwala na efektywne przetwarzanie odpadów z tworzyw sztucznych. W wyniku cyklu produkcyjnego odpady przemysłowe oraz nienadające się do powtórnego wykorzystania opakowania konsumenckie przyczynią się do produkcji frakcji węglowodorowych, możliwych do wykorzystania jako komponenty benzyn silnikowych oraz oleju napędowego. 

Pomimo że technologia crackingu odpadów sztucznych znana jest od 40 lat, dotychczas nie odkryto metody, która pozwala na bezodpadowe podgrzewanie tworzyw nieprzewodzących ciepła, np. zabrudzonych folii spożywczych. 

Recykling a polskie przedsiębiorstwo

Dzięki obróbce odpadów można uzyskać frakcję benzynową, która jest komponentem benzyny silnikowej, frakcję oleju napędowego będącą komponentem oleju napędowego oraz stosowane w cementowniach paliwo o RDF. Według szacunków, 1 kg odpadów pozwala na uzyskanie jednego litra ciekłego paliwa. Ciecz odpowiada wymogom UE, a wydajność produkcji sięga ok. 83–90%. Powstaje również suchy koks węglowy, efekt uboczny, który może być odsprzedany. Zainteresowanie technologią wykazały największe koncerny. Polskie przedsiębiorstwo stawia na rozwój, w 2023 zostanie uruchomiony zakład przemysłowy, którego wydajność sięga 18 tys. m3 komponentów paliwowych. Wówczas koncerny będą mogły dolewać komponenty do paliw zakupionych w rafineriach. Szacuje się, że udział komponentów będzie sięgał od 5 do 10%.

Trudno oszacować czy wdrożenie nowoczesnej metody polskiego przedsiębiorstwa przyczyni się w bezpośredni sposób do obniżenia cen paliw w Polsce, na które składają się marże oraz wysokie podatki. Rozwiązanie jednak napawa optymizmem jeżeli chodzi o wtórne wykorzystanie odpadów oraz rozwój polskiej myśli technologicznej. 


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane