fbpx

23 marca 2021 r. 400-metrowy kontenerowiec Ever Given wpadł na mieliznę w Kanale Sueskim w Egipcie. Początkowo zakładano, że problem uda się szybko rozwiązać, jednak już dziś wiemy, że blokada Kanału Sueskiego potrwa znacznie dłużej.

Kolejne próby przestawienia potężnego kontenerowca na nic się nie zdają, a korek w kanale Sueskim robi się coraz większy. Pierwsi armatorzy wysyłają swoje statki dookoła Afryki. To z kolei przekłada się na znacznie wyższe koszty i dłuższy czas dostawy. Podaje się, że podróż wokół Czarnego Lądu to dodatkowe 11 dni i 200 tys. dolarów na paliwo.

Sam przestój w Kanale Sueskim, to też wielkie straty dla globalnej gospodarki. Analitycy firmy Allianz obliczyli, że każdy dzień unieruchomienia może kosztować światowy handel 6-10 mld USD. Kanał Sueski jest bramą dla przepływu towarów między Europą a Azją i w 2019 r. przyjął ponad 19 tys. statków, czyli 50 dziennie. W sumie w 2019 roku przez Kanał Sueski przepłynęło 1,25 mld ton ładunku. Stanowi to około 13% światowego handlu, co oznacza, że każda blokada będzie miała znaczący wpływ na światową gospodarkę. 

W 2020 roku Polska odnotowała 10-krotny wzrost nadwyżki w zagranicznym handlu towarami

Obecny incydent spowoduje m.in. opóźnienia w wysyłce artykułów codziennego użytku dla konsumentów na całym świecie. Według Lloyd's List, każdy dzień potrzebny na usunięcie przeszkody spowoduje zakłócenia w dostawach towarów o wartości 9 mld USD. Według przybliżonych wyliczeń wartość ruchu w kierunku zachodnim wynosi około 5,1 mld USD dziennie, a w kierunku wschodnim - 4,5 mld USD. Jak podaje Allianz, istnieją jednak mechanizmy radzenia sobie z tym problemem. Według ich szacunków każdy tydzień zamknięcia powinien kosztować od -0,2 p. proc. do -0,4 p. proc. rocznego wzrostu handlu. Warto jednak zauważyć, że w prognozach handlowych Allianz analitycy zakładają, że statek zablokuje Kanał Sueski tylko na jeden tydzień.

Obecna sytuacja na Kanale Sueskim, to nie jedyny problem, z jakim musi sobie radzić globalny handel. Od początku roku mają miejsce zakłócenia w łańcuchu dostaw poprzez niedobory kontenerów, i półprzewodników. Wszystkie te wydarzenia mogą spowodować realny spadek handlu o 1,4 p. proc. lub około 230 mld USD.

fot. Pierre Markuse, Container Ship 'Ever Given' stuck in the Suez Canal, Egypt - March 24th, 2021. Image is about 2.64 kilometers wide,
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/pl/


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane