fbpx

Pandemia COVID-19 całkowicie przemodelowała plany biznesowe wielu działalności gospodarczych. Jak wynika z przedstawionych danych przez Polski Instytut Ekonomiczny, wiele polskich firm przestało inwestować w rozwój kompetencji swoich pracowników. Zamiast tego zaczęły szukać możliwości rozwoju poprzez korzystanie z usług online, a także zaczęły inwestować w nowe technologie.

Badania PIE pod koniec 2020 roku (n=1000)  wskazały, że aż 40% przedsiębiorców narzekało na spadek obrotów i obawiało się zamknięcia działalności. Z kolei 27 procent wskazało na poważne zatory płatnicze. To, co również zmieniło się w porównaniu do lat poprzednich, to wskazanie przez 32 proc. respondentów chęci wykorzystania nowych technologii.

Jak wynika z informacji, pandemia pokrzyżowała plany rozwoju pracowników oraz wpłynęła na proces zacieśniania relacji z klientami. W 2019 tylko 7 proc. firm myślało o przekazaniu wydatków na badania i rozwój. Tymczasem w 2020 aż 25% firm musiało zmienić wobec tego nastawienie. Podobnie jest ze sprzedażą online: aż 43% respondentów musiało zainwestować w nowe narzędzia online, które pozwolą im przetrwać restrykcje.

dane 

Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE, 15 kwietnia 2021

W 2020 ponad 45% respondentów wskazało na wzmocnienie relacji z klientami. Niestety odbiło się to na inwestycjach w pracowników. W porównaniu z 2019, gdzie 35 procent firm deklarowało się taką formę benefitów, to w roku pandemii liczba ta zmalała o 10%. Wszystko dlatego, że firmy decydowały się głównie inwestować w sprzedaż online, bezpieczeństwo transakcji oraz zwiększenie bezpieczeństwa sanitarnego w lokalach. Koszty tez były zdecydowanie wyższe niż w latach poprzednich.

Kwestie wsparcia sprzedaży online nie dotyczą głównie gastronomii, a o dziwo między innymi przedsiębiorstw działających w zakresie kultury, rozrywki i rekreacji. Inwestycje w nowe technologie były konieczne przez utrudnienie sprzedaży bezpośredniej. Z tego powodu oczekuje się, że branża e-commerce będzie jedną z najbardziej rozwijających się w roku obecnym.

Udowadniają to badania firmy eMarketer, które potwierdzają, że dochody z e-commerce w Polsce zwiększyły się aż o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei w USA, sprzedaż internetowa wzrosła całościowo o 18 proc.

 

Zdjęcie: Shopify Partners from Burst


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane