fbpx

Amazon regularnie podpada opinii publicznej ze względu na stosunek firmy do pracowników. Teraz badacze postanowili się przyjrzeć, jak gigant e-commerce wpływa na rynek pracy.

Amazon od dawna jest na cenzurowanym. Regularnie pojawiają się informacje o fatalnych warunkach pracy w centrach dystrybucyjnych oraz niedopuszczalnym traktowaniu pracowników, którzy na dodatek są słabo opłacani. Amazon w odpowiedzi na zarzuty podaje, że tworzy tysiące nowych miejsc pracy.

Dwóch ekonomistów z Kavala Capital - Florence Mouradian i Ano Kuhanathan -  postanowiło na podstawie kilku państw Europy sprawdzić, czy aby na pewno wpływ Amazona na rynek pracy jest tak pozytywny jak twierdzi firma. Ekonomiści badali jak branża non-food e-commerce  przyczynia się do przybywania miejsc pracy netto. Przytaczam jednak przykład Amazona, gdyż ma on duży wpływ na rozwój sektora e-commerce.

Justin Delépine na łamach European Data Journalism Network w dużej mierze porusza kazus Francji, gdyż Kavala Capital w dużej mierze skupili się właśnie na Francji. Autor twierdzi, że dokładne oszacowanie udziału Amazona w rynku jest trudne, jednak podaje, że Amazon posiada 53% udziału w rynku (nie biorąc pod uwagę rynku noclegów i rezerwacji podróży). Z kolei Kantar szacuje, że udział Amazona w rynku wynosi 22% i jest prawie trzykrotnie wyższy niż jego czołowego konkurenta Cdiscount.

80 tys. mniej miejsc pracy w wyniku rozwoju e-commerce

Florence Mouradian i Ano Kuhanathan sprawdzili, jak kształtowało się zmniejszanie liczby miejsc pracy w detalu (z wyłączeniem żywności) i zwiększanie się tej liczby w dystrybucji. Szacują oni, że we Francji rozwój zakupów internetowych doprowadził w latach 2009-2018 do utraty 114 tys. miejsc pracy w sektorze detalicznym i utworzenia 33 tys. miejsc pracy w sektorze dystrybucji, co oznacza ujemne saldo na poziomie 80 tys. miejsc pracy. To z kolei oznacza, że rocznie ubywało we Francji około 8-10 tys. miejsc pracy.

Jeśli chodzi o logistykę, "szacunki przeprowadzone w tym badaniu nie mogą potwierdzić, że handel elektroniczny miał znaczący wpływ na transport towarów, w szczególności na drogowy transport towarowy", stwierdzili autorzy. Wyjaśnieniem może być ewentualny brak danych, ponieważ wykorzystanie pracowników delegowanych, osób samozatrudnionych lub freelancerów nie jest uwzględnione w wykorzystanych statystykach.

Po dokonaniu oceny danych z 2010 roku autorzy rozszerzyli prognozę na kolejną dekadę i obliczyli, że Francji do 2028 roku ubędzie dodatkowe 46 tys. miejsc pracy. Dane te zakładają, rozwój branży na poziomie medianowego wzrostu z poprzedniej dekady. Liczba ta może wzrosnąć do 87 tys., jeśli rozwój zakupów konsumenckich będzie dalej przyspieszał, co ostatnimi czasy ma miejsce.

Za kilka miesięcy zakupy przez internet mogą być droższe

Zmiany w liczbie miejsc pracy istotnie różnią się w zależności o państwa. W Niemczech według szacunków w latach 2009-2018 ubyło ponad 80 tys. miejsc pracy z kolei w Hiszpanii  30 tys. Z drugiej strony Włochy odnotowałyby wzrost zatrudnienia w badanym zakresie, co można wytłumaczyć znacznie wolniejszym rozwojem handlu elektronicznego niż w pozostałych krajach. Tylko 38% Włochów zrobiło w 2019 roku zakupy online. Dla porównania w przypadku Francuzów było to 70%, a Niemców 79%.

Warto jednak zauważyć, że większość zredukowanych miejsc pracy ma miejsce w kilku sektorach. We Francji najwięcej etatów ubyło w sklepach zajmujących się sprzedażą odzieży i obuwia, w których w ciągu ostatniej dekady zlikwidowano 64 571 miejsc pracy. Często jako jedne z największych przegranych rozwoju e-commerce są księgarnie. Jednakże skala zwolnień była znacznie mniejsza głównie ze względu na istotnie mniejsze znaczenie dla francuskiej gospodarki i relatywnie mniejsze zatrudnienie. Jednakże w badanej dekadzie we Francji ubyło 2 876 etatów w księgarniach.

Jednym z najciekawszych punktów tego badania jest również pokazanie, że nie wszyscy detaliści są dotknięci w ten sam sposób. Im mniejsza firma, tym bardziej jest narażona na negatywne konsekwencje rozwoju e-commerce. Przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 pracowników miały pozytywny wpływ na zatrudnienie w badanym okresie, tworząc około 16 tys. miejsc pracy. Jednakże małe przedsiębiorstwa handlowe zatrudniające mniej niż 20 pracowników zlikwidowały w tym czasie 121 tys. miejsce pracy.

Likwidacji 114 tys. miejsc pracy we Francji na przestrzeni ostatniej dekady to w przypadku handlu detalicznego zaledwie 0,2% ogółu zatrudnionych. W związku z tym zmiana jest niewielka, jednakże w długiej perspektywie może mieć istotny wpływ na kształtowanie się przedsiębiorczości oraz rozwój miast.

Filip Lamański



Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane