fbpx

Transport lotniczy ma istotne znaczenie w emisji gazów cieplarnianych takich jak CO2. Co ciekawe, z transportu lotniczego korzysta relatywnie niewielka część globalnej populacji, która jednak w istotny sposób przyczynia się do ocieplenia klimatu.

Takie dane płyną z raportu Possible, który przedstawia wnioski na temat tego, kto korzysta z transportu lotniczego i najmocniej odpowiada za emisję CO2. Z informacji opublikowanych w raporcie można się dowiedzieć, że zaledwie 20% globalnej populacji kiedykolwiek leciało samolotem. Z kolei regularnie, co roku, z transportu lotniczego korzysta od 5 do 10% ludzkiej populacji.

Niemniej jednak rozkład ten jest bardzo różny. Z badania przeprowadzonego w 2014 roku w UE wynika, że aż 61% Szwedów i zaledwie 7% Węgrów odbyło na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy podróż lotniczą. Średnia UE wyniosła natomiast 28%.

W raporcie możemy wyczytać, że top 10% najlepiej zarabiających (ok. 600 mln osób) odpowiada za 76% energii konsumowanej podczas wyjazdów wakacyjnych. Z kolei 10% populacji o najniższych odchodach odpowiadało za okrągłe 0% emisji generowanych przez lotnictwo.

1 proc. najbogatszych generuje ponad dwa razy więcej CO2 niż biedniejsza połowa ludzkości

Emisje CO2 generowane przez lotnictwo są bardzo nierównomierne w zależności od kraju. 10 państw o największych emisjach lotniczych odpowiada za 60% globalnych emisji CO2 generowanych przez transport powietrzny. Z kolei 30 państw odpowiada za aż 86%.

Oczywiście powyższy wskaźnik jest dość mocno uzależniony od wielkości gospodarki. Zestawienie nieco się różni, gdy emisje przeliczymy na jednego mieszkańca. Wówczas Chiny i Indie, które są w czołówce zestawienia, w przypadku przeliczeniu per capita już w nim się nie znajdują. W Chinach  mniej niż 50% populacji kiedykolwiek leciało samolotem, a w Indiach ten wskaźnik jest jeszcze niższych. Zupełnie inaczej jest w USA i Wielkiej Brytanii. W tym przypadku oba państwa są w czołówce zarówno wśród największych emitentów lotniczego CO2, jak i po przeliczeniu go per capita. W przypadku USA, aż 88% Amerykanów choć raz w ciągu swojego życia leciało samolotem.

Dalsze wnioski z badania potwierdzają, że stosunkowo wąski odsetek globalnej populacji korzysta z podróży lotniczych oraz napędza branżę lotniczą. Ponad połowa wydatków (56%) przeznaczanych na cele turystyczne była generowana przez 10 państw świata. Co ciekawe, siedem z nich było także wśród państw najwięcej zarabiających na turystyce i każde z nich znalazło się także w top 20 państw, które odpowiadają za największą emisję CO2 w przeliczeniu na pasażera.

Obywatele pięciu państw odpowiadają za 33% podróży międzynarodowych

Z badania możemy się także dowiedzieć, że obywatele pięciu nacji stanowili w 2018 roku 33% wszystkich pasażerów na trasach międzynarodowych. Byli to odpowiednio obywatele przedstawiający paszport:

  • Zjednoczonego Królestwa (126,2 mln i 8,6% wszystkich pasażerów)
  • Stanów Zjednoczonych (111,5 mln i 7,6%)
  • Chin (97 mln i 6,6%)
  • Niemiec (94,3 mln i 6,4%)
  • Francji (59,8 mln i 4,1%)

Powyższe dane potwierdzają, że transport lotniczy, choć dla wielu z nas może wydawać się czymś normalnym, to jednak w skali globalnej jest transportem dość elitarnym. Korzystają z niego przede wszystkim osoby najbogatsze i z najbogatszych krajów świata.

Raport Possible podaje, że w badanych 26 krajach UE, 41% śladu węglowego generowanego przez transport lotniczy było efektem podróży gospodarstw domowych znajdujących się w 1% gospodarstw o najwyższym wskaźniku śladu węglowego per capita.

Possible podaje także, że w przypadku USA 12% populacji odpowiada za 66% podróży lotniczych w USA. Z kolei we Francji za 50% lotów odpowiada 2% populacji. Największe rozwarstwienie jest w przypadku Zjednoczonego Królestwa, gdzie 15% populacji odpowiada za 70% wszystkich lotów.


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane