fbpx

Jak informuje BBC, francuscy ustawodawcy zadecydowali o zakazie lotów krótkodystansowych, w zamian proponując połączenia kolejowe. Ma to zredukować dwutlenek węgla, który według specjalistów potęgują efekt cieplarniany. Niestety ustawa może bardzo negatywnie wpłynąć na rodzime linie lotnicze, które i już ucierpiały z powodu pandemii.

We Francji pasażerowie będą zmuszeni do wyboru pociągu na rzecz samolotu pomiędzy krótkimi odcinkami krajowymi. Oznacza to, że wszystkie trasy, które można przebyć pociągiem w krótszym czasie niż 2,5 godziny, zostaną zlikwidowane. Planowana ustawa musi zostać jeszcze przyjęta przez Senat.

To kolejny cios dla francuskich linii lotniczych, takich jak Air France-KLM, które przez pandemię groziło bankructwo. Według portalu Flightradar24 liczba lotów spadła aż o 42% w porównaniu z rokiem 2019, co jednocześnie wpłynęło na rosnące zobowiązania finansowe i cięcia. Tymczasem, jak informuje BBC - ustawa uderzy przede wszystkim w krótkie trasy, pomiędzy Paryżem a Nantes, Lyon i Bordeaux, które zawsze przynosiły duże zyski.

Za wszystkim stoi prezydent Emmanuel Macron, który w 2019 roku organizował Francuską Konwencję Obywatelską w sprawie klimatu. Pierwotny pomysł o zakazie lotów krótkodystansowych był znacznie surowszy. Pomysłodawcy twierdzili, że cięcia lotów powinny dotrzeć nawet tam, gdzie alternatywą byłby podróż pociągiem do 4 godzin. Na szczęście dla pasażerów nie został przyjęty.

Lotnictwo: niewielki odsetek populacji istotnie przyczynia się do emisji CO2

Potwierdził to Francois Pupponi, członek francuskiego Zgromadzenia Narodowego. Według polityka:

Plan nie był właściwy. Choć oczywiście wybór środowiskowy musi mieć pierwszeństwo, ale nie wolno porzucać społecznych i gospodarczych wyborów między przemysłem a lotniskami. Te dwa czynniki są ze sobą komplementarne.

Jednakże, jak informuje grupa ekologów UFC-Que Choisir, wprowadzenie zakazu lotów krótkodystansowych na trasach do 4h jest fundamentalne, ponieważ:

Średnio samolot emituje 77 razy więcej CO2 na pasażera niż pociąg na tych trasach, mimo że pociąg jest tańszy, a strata czasu jest ograniczona do 40 minut.

Głosowanie za przyjęciem projektu odbyło się raptem kilka dni po tym, jak rząd francuski dwukrotnie zwiększył swoje udziały w Air France. Był to wynik umowy dwustronnej pomiędzy parlamentem a przewoźnikiem i najważniejszy warunek przyjęcia pomocy publicznej. Największa francuska linia otrzymała dzięki temu aż 7 mld euro pożyczki, aby móc przetrwać okres pandemii.

Francja nie jest jedynym krajem, w którym główne linie lotnicze rezygnują na poczet wprowadzenia większej siatki pociągowej. W Austrii linie Austrian Airlines zastąpiły trasę lotniczą pomiędzy Wiedniem a Salzburgiem zwiększoną obsługą kolejową. Natomiast w Niemczech Lufthansa we współpracy z Deutsche Bahn zwiększyły liczbę połączeń kolejowych, aby zminimalizować straty finansowe.


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane