fbpx

Obecna kondycja branży lotniczej jest pokłosiem zeszłorocznego przestoju. Według danych, w 2020 roku liczba klientów spadła o 75%, co przełożyło się na znaczny spadek emisji gazów cieplarnianych. Jednak oczekuje się, że w do 2023 roku lotnictwo powróci do sytuacji z 2019 roku pod względem ilości pasażerów. Czy można spodziewać się wzrostu emisji gazów? Jak sprawić, by latanie było bardziej ekologiczne?

3 pomysły na nowoczesne ekologiczne lotnictwo 

Według analizy The Guardian emisja gazów cieplarnianych potroi się do 2050 roku. Jeśli świat planuje ograniczyć globalne ocieplenie o 1.5 °C, należy do tego czasu osiągnąć zerową emisję CO2 netto. Dekarbonizacja lotnictwa jest szczególnie trudna, dlatego warto zapoznać się z trzema głównymi problemami, które trawią przemysł lotniczy.

1. Paliwo

Brak substytutu paliwa sprawia, że dekarbonizacja lotnictwa staje się trudna. Istnieją jednak pewne rozwiązania technologiczne, które minimalizują emisję zanieczyszczeń. Przykładowo modernizacja flot może być szczególnie istotna ze względu na zrównoważone paliwa lotnicze. W 2018 roku stanowiły one 0,1% zużycia paliwa lotniczego, jednak wartość ta ma wzrastać z roku na rok. Najszybciej można oczekiwać wdrożenia zaawansowanych biopaliw odpadowych wytwarzanych z takich rzeczy jak zużyty olej spożywczy. Z drugiej jednak strony biopaliwa (z palm, soi i kukurydzy) mogą napędzać wylesianie. 

2. Polityka

Porozumienie klimatyczne z Paryża nie dotyczy międzynarodowego lotnictwa, gdyż skupia się na emisjach krajowych. Co prawda w 2016 roku uzgodniono program redukcji emisji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego. Umowa miała zrównoważyć wzrost emisji lotniczych powyżej średnich poziomów z 2019 r. i 2020. Jednak wraz z pandemią, loty zostały ograniczone, czego nie uwzględnia wcześniej przyjęty plan. W konsekwencji linie lotnicze nie muszą stosować się do żadnych ograniczeń ze względu na prawie roczny przestój. Ostatnie regulacje wprowadzone przez UE dają nadzieje na wspólne porozumienie pomiędzy państwami, jednak pozycja organizacji CORSIA (ang. Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) wciąż jest zbyt słaba, aby móc dyktować wielkim korporacjom warunki. ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) wprowadza nowe regulacje zbyt wolno, przez co nie są odpowiednio respektowane. 

 

Jak Eastern Airlines wykorzystuje Boeingi 777 do zdominowania branży?

3. Kierunek rozwoju floty - samoloty naddźwiękowe

Pomimo kierunku zmian w lotnictwie, wiele korporacji kładzie nacisk na rozwój samolotów naddźwiękowych. Oprócz kwestii hałasu problemem jest zużywanie od pięciu do siedmiu razy więcej paliwa w przeliczeniu na pasażera niż samoloty poddźwiękowe. Pojawia się również obawa, że rozwój technologii naddźwięków spowoduje zaniechanie prac nad modelami wodorowymi o zerowej emisji. 

Lotnictwo zmaga się z wieloma problemami natury politycznej oraz ekonomicznej. Nie sposób nie wspomnieć o dużej ilości pasażerów, dla których transport lotniczy jest tańszy od lądowego. Zdaniem naukowców zaledwie 1% światowej populacji emituje 50% CO2 z lotnictwa komercyjnego, podczas gdy zaledwie 2-4% ludzi lata w danym roku za granicę. Skłania to do pomysłów opodatkowania częstych lotów. Jedno z badań wykazało również, że tylko 2% lotów przyczynia się do 80% efektu cieplarnianego. Mowa tutaj o lotach nocnych, w przypadku których smugi kondensacyjne powodują ocieplenie głównie w nocy.

 


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane