fbpx

Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy zwiększający bezpieczeństwo na drogach.

Projekt, był gotowy już w grudniu ubiegłego roku po czym trafił do zamrażarki i został w końcu przyjęty. Zakłada on szereg zmian zwiększających bezpieczeństwo na polskich drogach.

Zrównanie prędkości w terenie zabudowanym w dzień i w nocy

Jednym z postulatów jest zrównanie prędkości w terenie zabudowanym w dzień i w nocy. Dotychczas w dzień można było jeździć z prędkością 50 km/h, a w godzinach nocnych 60 km/h. Niedługo ma zacząć obowiązywać tylko niższa prędkość przez całą dobę.

Jest to rozwiązanie, o które apelowało wielu ekspertów, którzy zwracali uwagę, że wyższa prędkość w terenie zabudowanym w warunkach gorszej widoczności jest rozwiązaniem nieracjonalnym i wymaga zmiany. Zwłaszcza, że duża część wypadków z udziałem pieszych ma miejsce po zmroku. Polska jest jedynym krajem w UE, gdzie w terenie zabudowanym dopuszczalna jest prędkość 60 km/h.

Piesi z pierwszeństwem już przed przejściem i zakazem używania telefonów

Kolejnym przepisem, który wejdzie w życie jest bezwzględne pierwszeństwo pieszych nie tylko na pasach, jak to było dotychczas, ale także w rejonie przejścia dla pieszych. To znaczy, że kierowcy będą mieli obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym już wtedy gdy będą oni mieli zamiar przejść przez jezdnie. Będzie to wymagało od kierowców zachowania szczególnej ostrożności.

To również jeden z przepisów, na który czekało wielu ekspertów. Warto jednak dodać, że samo pierwszeństwo dla pieszych może niewiele zmienić jeśli nie zostanie poprawiona infrastruktura drogowa. Ciemne i nieoświetlone przejścia są bardzo dużym zagrożeniem. Gdy do tego dołożyć ciemny ubiór, który jest częstym w okresach jesienno-zimowych, to mamy pewną receptę na potrącenie. Nie prze przypadek w okresie jesień-zima ginie na przejściach dla pieszych znacznie więcej osób niż w pozostałej części roku.

Po stronie pieszych również pojawią się nowe obostrzenia. Piesi będą mieli zakaz korzystania z telefonu komórkowego podczas przechodzenie przez przejścia dla pieszych. Zwracano na to uwagę już od dłuższego czasu i coraz więcej krajów postanowiło przyjrzeć się takim rozwiązaniom.

Zakaz jazdy na zderzaku

Przepis, który szczególnie jest przydatny w Polsce. Zakazuje on jazdy na zderzaku na drogach ekspresowych i autostradach. Zaraz po prędkości, niezachowanie odstępu jest najczęstszą przyczyną wypadków na polskich drogach szybkiego ruchu.

W projekcie zaproponowano by bezpieczna odległość wyrażona w metrach wynosiła połowę prędkości, z którą się przemieszczamy. Wyjaśniając, jeśli jedziemy 100 km/h, to bezpieczna odległość to 50 metrów. Gdy poruszamy się 140 km/h to bezpieczną odległością jest 70 metrów itd. Nie będzie to dotyczyć sytuacji gdy wykonywany jest manewr wyprzedzania.

Przepisy wejdą w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane