fbpx

Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać niedaleko Warszawy to węzeł transportowy, który ma zmienić pozycję Polski na mapie logistycznej Europy. Jest to urzeczywistnienie idei hub&spoke, która w Polsce może być lepiej znana jako piasta i szprychy.

Oprócz komponentu lotniskowego (piasty) w skład węzła ma wchodzić również komponent kolejowy, który będzie urzeczywistnieniem szprych. To właśnie w oparciu o kolej ma się w głównej mierze odbywać transport potoków pasażerskich z i na lotnisko.

W sumie ma powstać 1600 km nowych tras kolejowych prowadzących z dziesięciu kierunków. Mają być to tzw. szprychy, które będą wychodzić z piasty, której funkcję będzie pełniło lotnisko. Do momentu otwarcia portu powstać ma 140 km nowych linii. Reszta tras została wpisana w horyzont inwestycyjny do 2040 roku. W skład dziesięciu szprych mają wchodzić całkowicie nowe linie, za budowę których ma odpowiadać spółka CPK, oraz modernizowane odcinki, którymi zajmie się spółka PKP.

Wśród 1600 km tras kolejowych 670 km mają stanowić linie kolei dużych prędkości po których będzie można poruszać się z prędkością co najmniej 250 km/h. Największy udział mają stanowić linie kolejowe o dopuszczalnej prędkości od 200 km/h do 250 km/h. Takich szlaków ma być 740 km. Z kolei linii o dopuszczalnej prędkości od 160 km/h do 200 km/h ma zostać pobudowane 190 km.

dlugosc linii

Budowa linii kolejowych została podzielona na etapy. Pierwszy „Etap 0” przewiduje budowę 140 km tras kolejowych, które pozwolą włączyć CPK w krajową sieć kolejową. Przede wszystkim będzie to trasa Warszawa-CPK-Łódź oraz podłączenie do Centralnej Magistrali Kolejowej prowadzącej do Krakowa i Katowic. „Etap 1” przewiduje budowę 870 km tras kolejowych, natomiast „Etap 2” to 570 km nowych tras. Na chwilę obecną (kwiecień 2020) nie jest publicznie znany dokładny termin wykonania Etapów 1 i 2, jednak wiadomym jest, że najpóźniej zostaną one ukończone w roku 2040.            

Planowane dziesięć szprych ma rozpoczynać się w CPK i rozchodzić się w różnych kierunkach Polski. Budowa i modernizacja linii kolejowych ma się przyczynić do zwiększenia dostępności kolei i łatwiejszego dotarcia do Portu Lotniczego Solidarność. Szprychy będą przebiegać przez wszystkie szesnaście województw.

szprychy wszystkie

By lepiej przybliżyć rozkład szprych zostaną one każda pojedynczo opisana.

  • Szprycha nr 1 będzie przebiegać przez województwo kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Główny korytarz ma przebiegać od CPK przez Płock do Włocławka. We Włocławku szprycha ma się rozgałęzić. Jedna jej część ma przebiegać przez Grudziądz, Gdańsk i na Słupsku kończąc. Z kolei drugie rozgałęzienie ma połączyć Toruń, Bydgoszcz i po kolejny rozgałęzieniu w Białogardzie (na mapie jest to Biłgoraj, co należy uznać za błąd) zakończyć ma swój bieg z Koszalinie i Kołobrzegu. W przypadku powstawania szprychy nr 1 zakłada się budowę 308 km nowych tras kolejowych oraz modernizację 588 km istniejących linii.

szprycha 1

  • Szprycha nr 2 przebiegać będzie przez województwo warmińsko-mazurskie. Zakłada ona połączenie CPK/Warszawy z Ciechanowem, Działdowem, na Olsztynie kończąc. W przypadku realizacji tej szprychy zakłada się budowę 33 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 15 km istniejących szlaków.

szprycha 2

  • Szprycha nr 3 będzie przebiegać przez województwo warmińsko-mazurskie oraz podlaskie. Przewiduje połączyć CPK/Warszawę z miejscowością Tłuszcz. Tam nastąpi rozgałęzienie na dwie osobne trasy. Pierwsza z połączy Tłuszcz, Ostrołękę, Łomżę i zakończy się w Giżycku. Druga trasa od Tłuszczu przebiegać będzie przez Małkinie i Białystok, gdzie znów się rozgałęzi na Trakiszki (granica z Litwą) oraz na Kuźnice (granica z Białorusią). Przy realizacji szprychy nr 3 powstanie 141 km nowych linii kolejowych, a 318 km zostanie zmodernizowanych.

szprycha 3

  • Szprycha nr 4 ma przebiegać przez województwo lubelskie. Ma połączyć Warszawę z Siedlcami, Białą Podlaską i zakończyć się w Terespolu przy granicy z Białorusią.

szprycha 4

  • Szprycha nr 5 ma przebiegać przez województwo lubelskie. Przede wszystkim ma połączyć Warszawę z Lublinem. W stolicy województwa lubelskiego ma nastąpić rozgałęzienie na dwie odnogi. Pierwsza połączy Lublin z Chełmem i zakończy się w Dorohusku na granicy z Ukrainą. Druga odnoga Lublin z Zamościem i zakończy swój bieg w Hrebennem, również przy granicy z Ukrainą. W ramach budowy szprychy nr 5 ma powstać 89 km nowych linii kolejowych, a 107 km ma zostać zmodernizowanych.

szprycha 5

  • Szprycha nr 6 będzie przebiegać przez województwo świętokrzyskie oraz podkarpackie. Połączy CPK z Radomiem, Krosnem oraz Rzeszowem, gdzie rozgałęzi się na Krosno i Sanok. Przy tworzeniu szprychy nr 6 ma zostać pobudowane 256 km nowych linii kolejowych i zmodernizowane 269 km.

szprycha 6

  • Szprycha nr 7 to po szprysze nr 9 najmocniej rozbudowana linia. Będzie przebiegać przez województwo świętokrzyskie, małopolskie oraz śląskie. Pierwsza jej część połączy CPK z Opocznem, gdzie nastąpi rozgałęzienie na dwie trasy. Pierwsza z nich będzie prowadziła do Kielc, Tarnowa kończąc bieg w Nowym Sączu. Druga gałąź ma prowadzić do Katowic oraz Węzła Małopolsko-Śląskiego. Stamtąd dotrze do Jastrzębia Zdroju, które obecnie jest największym miastem w Polsce bez połączenia z linią kolejową. Z Jastrzębia Zdroju linia pobiegnie w kierunku granicy państwa, gdzie będzie kontynuowana na terenie Czech do Ostrawy. Powstanie szprychy nr 7 ma przyczynić się do wybudowania 274 km nowych linii kolejowych oraz modernizacji 367 km istniejących.

szprycha 7

  • Szprycha nr 8 przebiegać będzie przez województwo łódzkie, śląskie oraz opolskie. Połączy CPK z Częstochową, Opolem, Nysą i zakończy swój bieg w Kłodzku. Do jej powstania konieczne będzie pobudowanie 8 km nowych tras oraz modernizacja 86 km istniejących linii.

szprycha 8

  • Szprycha nr 9 to najdłuższa ze wszystkich planowanych szprych. Ma przebiegać przez województwo łódzkie, wielkopolskie, dolnośląskie, lubuskie oraz zachodniopomorskie. Jej struktura jest skomplikowana, zwłaszcza mając na uwadze strukturę szprychy nr 8. Szprycha nr 9 ma połączyć CPK z Łodzią i Sieradzem, gdzie nastąpi jej rozwidlenie na dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie przebiegać przez Wieruszów, Wrocław, Wałbrzych i zakończy swój bieg w Lubawce na granicy z Czechami. Druga odnoga z Sieradza będzie prowadzić do Kalisza, gdzie się rozgałęzi. Jedna część połączy Kalisz z Lesznem i Zieloną Górą, druga natomiast Kalisz z Poznaniem gdzie po raz kolejny dojdzie do rozgałęzienia – w kierunku Słubic oraz Szczecina. W ramach powstawania szprychy nr 9 ma zostać pobudowane 486 km nowych linii kolejowych oraz zmodernizowane 666 km.

szprycha 9

  • Szprycha nr 10 to istniejąca już linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem. Po wybudowaniu CPK będzie łączyć Warszawę i CPK z Koninem, Kutnem i Poznaniem. Obecnie po linii pociągi mogą się poruszać z prędkością do 160 km/h. W przyszłości ta prędkość zostanie najprawdopodobniej podniesiona do wyższych wartości.

szprych10

Budowa CPK to jak widać nie tylko budowa lotniska, ale także modernizacja i tworzenie nowych linii kolejowych. Wbrew temu co się mówi, do 2027 roku ma powstać komponent lotniskowy zdolny obsługiwać 45 mln podróżnych oraz trasa kolejowa Warszawa-CPK-Łódź. Do 2027 roku nie będzie nawet gotowa Autostrada A50 i droga S50 wchodzące w skład Aglomeracyjnej Obwodnicy Warszawy. One mają być oddane do użytku w roku 2029. Reszta inwestycji kolejowych i drogowych ma trwać do roku 2040, czyli przez najbliższe dwadzieścia lat.

Chcesz rzetelnego dziennikarstwa? Wesprzyj nas na Patronite!

patornite2



Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane