fbpx

ARP E-Vehicles testuje właśnie nowy polski autobus elektryczny o nazwie Pilea. Jest to konstrukcja stworzona w całości w oparciu o polską myśl techniczną. Pojazd jest też pierwszym polskim autobusem z baterią umieszczoną pod podwoziem.

Pilea to elektryczny autobus, który wyróżnia się nietuzinkowym umieszczeniem baterii, które w tym przypadku są umieszczone pod podwoziem. Ma to wpływać na lepszą trakcję pojazdu, co sprawia, że jego prowadzenie będzie bardziej przewidywalne.

Ponadto jak podaje Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. – do której należy ARP E-Vehicles -  konstrukcja pojazdu jest lżejsza niż w innych autobusach w efekcie czego, bateria pozwala na przejechanie dystansu o 10% większego. Szkielet pojazdu jest wykonany w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz przy użyciu elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych.

Co ciekawe naładowanie baterii LTO do 90% zajmuje 15 minut. Ze względu na umieszczenie baterii pod podłogą, pojawia się wolna przestrzeń na dachu. Konstruktorzy twierdzą, że pozwala ona na zainstalowanie m.in. modułowych paneli fotowoltaicznych. To z kolei ma poprawić efektywność energetyczną pojazdu. Konstruktorzy twierdzą, że pojazd jest zdolny przejechać nawet 300 kilometrów na jednym ładowaniu.

Solaris jest największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych

Autobus napędzany jest wielofazowym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi. W efekcie sprawność silnika elektrycznego wynosi 94,5%. Sam silnik ma natomiast moc 140 kW (odpowiednik ok. 190 KM w silniku spalinowym), a maksymalny moment obrotowy to aż 3080 Nm. Silniki elektryczne w szczególności wyróżniają się właśnie potężnym momentem obrotowym, co widać również na tym przykładzie. Dla porównania silnik spalinowy w Bentleyu Continental GT o pojemności 6 litrów w układzie cylindrów W12 ma maksymalny moment obrotowy na poziomie 750 Nm!

Jak zaznaczają producenci, Pilea ma być autobusem przeznaczonym do transportu w ruchu miejskim oraz podmiejskim, a także nadaje się do jazdy jako autobus szkolny.

W ostatnich tygodniach autobus elektryczny był testowany między innymi w Ciechocinku, Gminie Giżycko, Warszawie, Augustowie, Białej Podlaskiej, Hajnówce, Rybniku, Czechowicach-Dziedzicach i Krakowie.


Bądź na bieżąco

Newsletter

Newsletter

Najczęściej Czytane