Sprzedaż detaliczna w maju 2020 r. pokazuje początki ożywienia

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 7,7 proc. (wobec wzrostu o 5,6 proc. w maju 2019 r.). W porównaniu z kwietniem 2020 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 14,9 proc. W okresie styczeń-maj 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 6,2 proc. (wobec wzrostu o 6,5 proc. w 2019 r.).
Sprzedaż spadła w stosunku do 2019 roku
W maju 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła w większości prezentowanych grup. Zmniejszenie sprzedaży odnotowano we wszystkich grupach o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 34 proc.); „paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 17,9 proc.); „pozostałe” (o 14,5 proc.); „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 7,6 proc.).
Zobacz także: Sprzedaż gazu CNG napędzają głównie autobusy miejskie
Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek odnotowano w grupie „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 14,1 proc.). Wzrost sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące meblami, rtv, agd (o 14,4 proc.) oraz jednostki zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 0,8 proc.).
Zobacz także: BMW raportuje niższą sprzedaż. Bawarski producent inwestuje w elektryki
Sprzedaż detaliczna w maju 2020 r. pokazuje, że sytuacja się poprawia
W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet (o 12,7 proc.). Udział tej sprzedaży (w cenach bieżących) spadł z 11,9 proc. w kwietniu br. do 9,1 proc. w maju br. Spadek udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 61,3 proc. przed miesiącem do 26,8 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 39,9 proc. do 25,2 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 28,6 proc. do 15,6 proc.).
Dane sprzedaży detalicznej pokazują, że sytuacja zaczyna się poprawiać i gospodarka odżywa, jednak dalej jest to sytuacja znacznie gorsza niż przed wybuchem pandemii.
Liczba internetowych ogłoszeń sprzedaży mieszkań osiągnęła rekordową wartość