Polska

Inwestycje kolejowe dla CPK ruszają już w tym roku

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w tym tygodniu rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. Przedstawiła także plan inwestycji kolejowych CPK na lata 2020-2034. Z niego wynika, że inwestycje kolejowe dla CPK ruszą już w tym roku. 

CPK korzysta z doświadczenia znanych portów lotniczych

Co rzuca się w oczy to brak wśród partnerów do dialogu konkurencyjnego lotniska Changi z Singapuru. Dotychczas singapurskie lotnisko było stawiane jako wzór i z wypowiedzi członków Spółki można było wywnioskować, że to właśnie na współpracy z Changi najbardziej zależy decydentom.

„Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata” – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

„Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzająca portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach” – można przeczytać na stronie CPK.

Zobacz także: Elektrociepłownia dla CPK zostanie zbudowana przez PGE

Inwestycje kolejowe dla CPK ruszają już w tym roku

Ponadto Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które mają być realizowane w latach 2020-2034.

Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. 

Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża 
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

cpk 2035

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Zobacz także: Wykup gruntów pod CPK. Rolnicy piszą do Premiera

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. 

„Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce” – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK.

Polski tor do wyścigów motoryzacyjnych może powstać dzięki CPK

Polecane artykuły

Back to top button