Polska

Jeszcze w tym roku ruszają inwestycje kolejowe dla CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w tym tygodniu rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. Przedstawiła także plan inwestycji kolejowych CPK na lata 2020-2034.

Co rzuca się w oczy to brak wśród partnerów do dialogu konkurencyjnego lotniska Changi z Singapuru. Dotychczas singapurskie lotnisko było stawiane jako wzór i z wypowiedzi członków Spółki można było wywnioskować, że to właśnie na współpracy z Changi najbardziej zależy decydentom.

„Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata” – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

„Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzająca portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach” – można przeczytać na stronie CPK.

Ponadto Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które mają być realizowane w latach 2020-2034.

Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. 

Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża 
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

cpk 2035

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. 

„Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce” – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK.

patronite og

Polecane artykuły

Back to top button