Drogi I mosty

Pod Bałtykiem powstanie najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie

W tym roku, po kilkunastu latach od powstania projektu, rusza budowa najdłuższego podwodnego tunelu drogowo-kolejowego na świecie. Tunel powstanie pod cieśniną Fehmarnbelt i połączy Danię z Niemcami.

Początkowo zamiast tunelu miał zostać pobudowany most, jednak uznano, że tunel w mniejszym stopniu oddziałuje na środowisko oraz jest mniej podatny na warunki pogodowe np. wiatr.

Tunel ma mieć  9 metrów wysokości, 42 metry szerokości i 18 kilometrów długości z czego 17,6 kilometra ma przebiegać pod dnem Bałtyku. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 7 mld euro, a finalizacja prac budowlanych ma mieć miejsce w 2029 roku. W tunelu samochody będą mogły przeprawiać się z prędkością 100 km/h, a pociągi 200 km/h.

tunel dania

Lokalizacja tunelu, pod Cieśniną Fehmarnbelt

W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie, a także korytarz awaryjny

Obecnie jedyną opcją dla osób chcących przeprawić się przez Fehmarnbelt jest prom, który nie jest najlepszą opcją transportu. Nie uwzględniając oczekiwania na prom (który może wynieść nawet godzinę) podróż tunelem skróci się o 7 minut dla aut oraz 10 minut dla pociągów. Ponadto tunel skróci połączenie pomiędzy Europą Środkową a Szwecją o 160 kilometrów.

Cała inwestycja ma być realizowana dzięki specjalnie pobudowanemu na te cele portowi po stronie duńskiej. To właśnie tam będą konstruowane moduły tunelu, które następnie będą układane pod cieśniną. Każdy moduł ma mieć 217 metrów długości, 42,2 metra szerokości i 8,9 metra wysokości oraz ważyć 17 tysięcy ton.

Polecane artykuły

Back to top button