Drogi I mosty

Pierwszeństwo dla wchodzących na pasy działa świetnie. O 40% mniej zabitych

Po wprowadzeniu przepisów dotyczących obowiązku ustępowania pieszym, którzy wchodzą na pasy, liczba śmiertelnych ofiar wypadków spowodowanych przez kierowców spadła.

Od 1 czerwca 2021 roku kierowcy są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa nie tylko pieszym, którzy są już na przejściu, ale także tym, którzy dopiero na nie wchodzą. Przepisy wprowadzające pierwszeństwo dla wchodzących na pasy budziły dużo emocji i istniał duży opór społeczny przed ich wprowadzeniem.

Pierwszeństwo dla wchodzących na pasy ratuje życia

Redakcja portalu brd24.pl postanowiła zebrać dane dotyczące wypadków na przejściach dla pieszych przed oraz po wprowadzeniu nowego prawa. Jak wynika z uzyskanych statystyk, w ciągu pierwszych 3 miesięcy od wprowadzenia nowych przepisów, w wypadkach na przejściach dla pieszych życie straciło o ponad 30% mniej pieszych niż dwa lata wcześniej (porównanie dwa lata wstecz z uwagi na zmniejszony ruch w czasie pandemii). O 20% mniejsza była też liczba wypadków.1042

W całym okresie styczeń-październik kierowcy spowodowali o 20% mniej wypadków wynikających z nieustąpienia pierwszeństwa niż w 2020 roku. Odnosząc się do roku 2019, spadek wynosi aż 30%.

Liczba wypadków spowodowanych nieustąpieniem pierwszeństwa przez kierowców na przejściach dla pieszych w ostatnich latach prezentowała się następująco:

2019 – 2077

2020 – 1791

2021 – 1439

Z kolei liczba śmiertelnych ofiar tych wypadków spadła dwukrotnie mocniej. Kierowcy, którzy nie ustąpili pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, zabili w wypadkach drogowych o 38% mniej osób niż w 2020 roku oraz o 42% mniej niż w 2019 roku. Liczba zabitych z tego powodu w ostatnich latach w okresie styczeń-październik wygląda następująco:

2019 – 139

2020 – 130

2021 – 81

O 19% względem 2020 roku (i 30% względem 2019 roku) spadła też liczba rannych w wypadkach spowodowanych przez kierowców nieustępujących pierwszeństwa na pasach.

Jednocześnie ogólna liczba wypadków (nie tylko na przejściach) nie uległa takiej poprawie. W porównaniu do roku 2020 zmniejszyła się o 5%, a dwuletni spadek wyniósł 25%.

Liczba zabitych w wypadkach drogowych spadła jeszcze słabiej. W 2021 roku w okresie styczeń-październik zginęło 1875 osób. To o 8% mniej niż w 2020 roku, kiedy życie na drodze straciło 2046 osób. Dwuletni spadek wyniósł 13%. W 2019 roku życie straciło 2435 osób.

Zobacz także: Polskie drogi należą do najbardziej niebezpiecznych w Europie

Polecane artykuły

Back to top button