Transport i infrastruktura

CPK ma być głównym węzłem transportowym naszego kraju

Rząd przyjął wykaz linii kolejowych o kluczowym znaczeniu dla państwa. Opracowanie ma ułatwić realizację najważniejszych inwestycji kolejowych, które mają być częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szczegóły przedstawił w na dworcu Łódź Fabryczna Premier Mateusz Morawiecki.

W ramach nowych inwestycji ma powstać 1600 km torów kolejowych, które będą częścią szkieletu komunikacyjnego kraju. Nowe linie mają zapewnić połączenie pomiędzy 120 miastami a Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut.

„Dzisiaj po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Nazywamy je na roboczo rozwinięciem linii – jednego centrum, jednego hubu – Centralny Port Komunikacyjny niedaleko stąd i dziesięć szprych, czyli takich arterii kolejowych odchodzących od tego Centralnego Portu Komunikacyjnego” – tłumaczył Morawiecki nawiązując do idei piasty i szprych.

Premier wspomniał, że CPK to nie tylko lotnisko, ale i system kolejowy dla całego kraju, który ma zapewnić połączenia kolejowe tam, gdzie ich dotychczas nie było. Poinformował, że inwestycje wynikające z dokumentu przyjętego przez rząd obejmą swoim zasięgiem 183 z 380 polskich powiatów.

Mikołaj Wild Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawił bardziej szczegółowy plan realizacji nowego systemu kolejowego. Wspomniane 1600 km nowych linii kolejowych, to 670 km linii dużych prędkości (na których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością powyżej 250 km/h), 750 km linii głównych (200-250 km/h) i 190 km linii uzupełniających (do 160 km/h).

Głównym założeniem jest realizacja idei „piasta i szprychy”, która zakłada, że piastą będzie CPK, natomiast szprychami ma być 10 linii kolejowych, które będą prowadzić do CPK ze wszystkich kierunków. Linie mają połączyć wszystkie miasta wojewódzkie z lotniskiem, a także między sobą. Wild wskazał również, że zostaną wyeliminowane tzw. kolejowe białe plamy, do których należą m.in. Płock, Grudziądz, czy też Kołobrzeg.

Ponadto Pełnomocnik Rządu ds. CPK zapowiedział, że wyraźnie skróci się czas przejazdu na trasie z Warszawy do Gdańska, który ma wynieść 2 h 5 minut, do Koszalina 3 h 40 minut, do Poznania 1 h 55 minut, do Rzeszowa 2 h, czy też do Płocka 45 minut.

Nowa trasa o długości 140 km, która połączy Łódź z Warszawą ma umożliwić przejazd na trasie CPK – Warszawa w 15 minut, natomiast CPK – Łódź w 25 minut. Linia ma być gotowa na moment otwarcia lotniska w 2027 roku. Do tego czasu ma zostać zrealizowany I etap inwestycji, który zakłada powstanie 870 km torów kolejowych.

„Aby można było mówić o rentowności nowego portu, niezbędne jest wybudowanie 140 km trasy, która połączy Warszawę z Łodzią oraz „wepną” CPK w Centralną Magistralę Kolejową, czyli w połączenie między Katowicami a Krakowem. To musi się wydarzyć do 2027 roku. Integracja Łodzi i Warszawy w jeden obszar aglomeracyjny to jedno z kluczowych założeń CPK, chodzi o to, żeby między tymi miastami powstała jak najbardziej gęsta sieć połączeń komunikacyjnych” – wyjaśnił Wild.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 roku i ma obsługiwać początkowo do 45 mln pasażerów. Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2021.

Przeczytaj również >>>>

 

Polecane artykuły

Back to top button