Jaworzno jest wzorem budowania bezpiecznego miasta
Z danych Policji wynika, że w 2018 roku w Polsce miało miejsce blisko 31 700 wypadków drogowych, w których zginęły 2862 osoby. Ponadto w zdarzeniach rannych zostało 37 359 osób, w tym 10 963 ciężko.
Polska jest czołówce jeśli chodzi o śmiertelność na drogach. Ponadto pod względem śmiertelności pieszych niestety również przodujemy w europejskich statystykach. Głównymi winowajcami są kierowcy pojazdów, którzy często nie przestrzegają ograniczeń prędkości i nie zachowują odpowiedniego odstępu w czasie jazdy. Policja stara się walczyć z piratami drogowymi powołując do życia m.in. grupę SPEED specjalizującą się w ściganiu najgroźniejszych dla bezpieczeństwa ruchu drogowego kierowców.
Ważnym jest jednak by nie tylko policja walczyła z piratami drogowymi. Istotnym jest również stworzenie odpowiedniej infrastruktury, która będzie uniemożliwiać drogowe szaleństwa oraz będzie zwiększała bezpieczeństwo na drogach.
Jednym z miast, które za cel postawiło sobie brak ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych jest Jaworzno. Blisko 92 tys. miasto położone w województwie śląskim, na terenie którego funkcjonuje m.in. elektrownia.
W 2003 roku zlecono wykonanie studium transportowego, które miało wytyczyć kierunek rozwoju transportu. Jaworzno postanowiło wdrożyć w życie założenia zawarte w dokumencie. Po kilku latach zauważono, że w miejscach gdzie poczyniono zmiany, spadła liczba wypadków.
W 2011 roku postanowiono pójść o krok dalej i podjęto działania w kierunki realizacji Wizji Zero. Idea Wizji Zero powstała w Szwecji w połowie lat 90. i to ten kraj jest prekursorem wprowadzania usprawnień, które mają zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych do zera. Jaworzno postanowiło wprowadzić Vision Zero dwutorowo. Jednocześnie zajęto się przebudową układu drogowego w mieście, a także poprawiono jakość transportu publicznego.
Wyremontowano drogi, zwiększono monitoring ulic, zwężono drogi, a także zmieniono nawierzchnię dróg. Podjęto szereg działań, które nie tylko uniemożliwiały szybką jazdę, ale również zniechęcały do niej. Jednym z takich rozwiązań jest wybrukowani ulic dzięki czemu kierowcy zmniejszali na drodze prędkość. Ponadto wprowadzono zmiany optyczne w postaci innego malowania ulic oraz pasów zieleni.
Alternatywą dla tych rozwiązań są stworzone obwodnice, śródmiejska i północna, które ułatwiły podróż w mieście bez konieczności przemieszczania się przez centrum. Dzięki temu jednocześnie zwiększono bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz ułatwiono podróżowanie.
Liczba miejsc parkingowych w centrum była systematycznie zmniejszana. Najpierw pozwolono parkować tylko na wyznaczonych miejscach, a w dalszej kolejności ograniczono parkowanie w centrum. Ponadto miasto inwestuje w budowę parkingów podziemnych, które mają zmniejszyć liczbę widocznych na ulicach pojazdów.
Wraz ze zmianami w infrastrukturze poczyniono również zmiany w transporcie publicznym, który miał być alternatywą samochodu. Zwiększono częstotliwość kursowania autobusów, a także odnowiono tabor, który w 40 procentach składa się z pojazdów elektrycznych, a ich odsetek we flocie ciągle rośnie. Zmiana we flocie to nie wszystko. Aby ludzie chcieli chętniej korzystać z komunikacji publicznej musi być ona także konkurencyjna cenowo. Dlatego w 2015 roku wprowadzono całodobowy bilet, który kosztuje 5 zł, natomiast w 2018 obniżono cenę biletu całorocznego do 180 zł. Dla porównania bilet 7-dniowy w Poznaniu to koszt 40 złotych. Warto jednak zauważyć, że dzięki posiadaniu na swoim terenie elektrowni, która przynosi olbrzymie dochody z podatków, miastu jest łatwiej wprowadzać takie ułatwienia.
Jakie są skutki tego działania? W 2017 roku na ulicach Jaworzna nie zdarzył się ani jeden wypadek śmiertelny, a cała passa trwała ponad 18 miesięcy. Jeszcze 15 lat wcześniej na drogach Jaworzna ginęło kilkanaście osób rocznie. Oprócz faktu uratowania wielu osób przed śmiercią, a ich rodzin przed cierpieniem, spadek liczby ofiar niesie za sobą również duże korzyści dla gospodarki. Wynikają one m.in. z oszczędności na kosztach leczenia i ratowania poszkodowanych.
Działania poczynione w Jaworznie powinny być wzorem dla wielu polskich miast. Niestety, jak wiadomo, wiele z nich zleca opracowania studiów przypadków, które ostatecznie lądują w koszu lub w archiwum.
WIECEJ NA TEMAT ROZWIĄZAŃ Z JAWORZNA PRZECZYTACIE TUTAJ: https://obserwatorgospodarczy.pl/komentarze-i-analizy/934-debile-nastawiali-znakow-ograniczen-predkosci-felieton
Filip Lamański
Gdyby każda osoba wchodząca na portal przelewała nam miesięcznie 30 gr, to bylibyśmy w stanie publikować każdego miesiąca kilkadziesiąt jakościowych analiz, które poprawiłyby jakość debaty publicznej w naszym kraju. Możesz się do tego przyczynić udzielając nam wsparcia i przelewając na nr konta 49 1020 4027 0000 1302 1542 2304 dowolną kwotę.