Drogi I mosty

Druga komora tunelu na S7 przebita. Trasa przejezdna będzie za rok

27 kwietnia druga komora tunelu na trasie S7 na odcinku Lubień – Rabka Zdrój pod górą Luboń Mały uzyskała prześwit. To oznacza, że obie komory tunelu zostały wydrążone.

Druga komora tunelu na S7 przebita. Pierwsza uzyskała prześwit w październiku

Pierwsza z komór uzyskała prześwit w październiku ubiegłego roku. W poniedziałek stało się to w drugiej nitce. Tunel pod górą Luboń Mały jest najdłuższym tunelem w kraju. Każda z nitek będzie miała po 2060 m długości, w której będą biec jezdnie drogi ekspresowej.

Wydrążone zostanie ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany. 

Zobacz także: Przebito pierwszy tunel na Zakopiance

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane.

Przy budowie tunelu, którego koszt zamknie się w kwocie miliarda złotych zużyto 180 ton materiałów wybuchowych.

mapa s7 3 odcinki 01

Zobacz także: Tunel na Zakopiance nie zostanie oddany w terminie. Kolejne opóźnienia

Finalizacja odcinka Lubień – Rabka Zdrój jest planowana na 2021 rok

Trasa S7 Lubień – Rabka Zdrój ze względu na wymagające warunki i dużą liczbę obiektów inżynierskich podzielona została na trzy odcinki. W sumie cały fragment ma ok. 16,7 km, z czego 15,83 km stanowi droga ekspresowa. Liczący 2,06 km tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Jednakże oprócz tunelu na trasie powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad. W zeszłym roku został oddany do użytku jeden z trzech odcinków między Skomielną Białą a Rabką Zdrój. To właśnie tam znajduje się jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce mierząca kilometr długości i 50 metrów wysokości. To też sprawia, że trasa S7  przebiegająca przez Podhale jest nazywana trasą rekordów.

Koszt całego odcinka Lubień – Rabka Zdrój to 2,1 mld złotych. Finalizacja odcinka planowana jest na rok 2021.

Nowy odcinek Zakopianki przejezdny już w sobotę

Polecane artykuły

Back to top button