Reklamoza: Gdańsk skutecznie walczy z reklamami i odmienia przestrzeń publiczną

Od kwietnia 2020 roku obowiązuje w Gdańsku uchwała krajobrazowa, która w dokładny sposób reguluje jak mogą i jak powinny wyglądać powierzchnie reklamowe w gdańskiej przestrzeni publicznej. Jak dotychczas uchwała przynosi skutki w zwalczaniu tzw. reklamozy.
Od 2 kwietnia w pełnym brzmieniu weszła w życie w Gdańsku uchwała krajobrazowa. Uchwała krajobrazowa to – jak można przeczytać na stronie www stworzonej specjalnie pod to przedsięwzięcie – dokument wskazujący „co, gdzie, i jak” umieszczać reklamy w Gdańsku. Określa zasady dla nośników reklamowych, elementów małej architektury i ogrodzeń. Uchwała opisuje ich typy, zasady sytuowania oraz gabaryty.
Początkowo uchwała weszła w życie w kwietniu 2018 roku, jednak wówczas dotyczyła ona nowych nośników montowanych po 2 kwietnia 2018 r. W przypadku reklam już wiszących uchwała dawała przedsiębiorcom dwuletni okres na dostosowanie się. Gdyby jednak tego nie zrobili czekałyby ich kary. Kara za 1 m kw reklamy wynosi 112,80 zł za każdy dzień postępowania administracyjnego. W efekcie nałożono już kary na łączną kwotę ponad 1,5 mln złotych.
Sama uchwała krajobrazowa istotnie przyczyniła się do odbioru przestrzeni publicznej. Na jej mocy wystosowano ponad 2600 wezwań do usunięcia reklam, czego efekty można zobaczyć poniżej. To tylko kilka porównań zaczerpniętych z facebookowego fanpage Pogromcy Reklamozy