Bezpieczeństwo EkonomicznePolska

Polska w Unii Europejskiej jest już 18 lat! To przełomowe wydarzenie w historii kraju

Polska w Unii Europejskiej jest od 18 lat. Przez ten czas nasz kraj zaliczył niesamowity skok cywilizacyjnych. Przyjęcie zachodnich instytucji, otwarcie rynków zbytu oraz dostęp do unijnych funduszy sprawił, że Polska stała się pełnoprawnym członkiem kultury Zachodniej, czyli najbogatszych państw świata.

Polska w Unii Europejskiej – 18 lat od awansu do światowej elity

Niemal 19 lat temu, 7 i 8 czerwca 2003 r., ponad 13,5 miliona Polaków odpowiedziało „TAK” na pytanie: „Czy wyraża Pani/Pan zgodę na przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej”, a niecały rok później, 1 maja 2004 r., Polska – wraz z dziewięcioma innymi państwami – dołączyła do Wspólnoty – możemy przeczytać w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego płynie wiele pozytywnych informacji na temat 18 lat polski w UE. Od maja 2004 roku realne PKB per capita Polski wzrosło o 85%. Oznacza to, że obecnie jesteśmy blisko dwukrotnie bogatsi niż w momencie gdy przystępowaliśmy do UE. Wzrost PKB per capita, to też w dużym stopniu zasługa akcesji do UE. Z danych PIE wynika, że obecność Polski w UE dodała rocznie 1,04 p. proc. do wzrostu PKB.

Wzrost PKB wybranych krajów UE od 1 maja 2004
PIE

Otwarcie się na wspólny rynek miało olbrzymi wpływ na skalę inwestycji, a także wzrost eksportu. Dzięki przystąpieniu Polski do UE średnioroczny napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych był większy o 4,07 p. proc., a średnioroczna wartość eksportu wzrosła o 3,2 p. proc.

Polskie drogi jako wizytówka sukcesu gospodarczego i obecności Polski w Unii Europejskiej

Jednym z najbardziej namacalnych dowodów tego jak duży skok cywilizacyjny uczyniła Polska, jest rozbudowa sieci dróg szybkiego ruchu. 1 maja 2004 roku w Polsce było dostępnych 485 km autostrad oraz 127 kilometrów dróg ekspresowych, co daje łącznie 612 km dróg szybkiego ruchu.

Drogi szybkiego ruchu w PL

Wejście Polski do UE oraz przyznanie Polsce i Ukrainie Euro 2012 uruchomiło masowe inwestycje infrastrukturalne. I tak z 612 km dróg szybkiego ruchu sieć tras urosła w Polsce do ponad 4620 km i cały czas rośnie. To gigantyczny wzrost, który świetnie pokazuje poniższy wykres.

Zobacz także: Wschód goni zachód. Polska bogatsza od Portugalii, a Litwa od Hiszpanii

Przyrost sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce
Wikipedia

Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat Polska wydała na realizację inwestycji drogowych ok. 209 mld zł. Znaczącą część budżetu stanowiły fundusze unijne. Od 2004 roku Polska otrzymała z Brukseli ponad 104 mld zł na rozwój sieci dróg.

Drogi 2002 - 2022

Obecnie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu w realizacji jest 112 zadań o łącznej długości 1414,2 km. W tym roku planowane jest oddanie 345,5 km nowych dróg, z czego 46,1 km stanowić będą autostrady, a 253,1 km drogi ekspresowe.

Polacy pozytywnie oceniają obecność w UE

Poparcie dla Unii Europejskiej jest bardzo duże. Z raportu PIE wynika, że ponad 80% Polaków docenia ekonomiczne korzyści z wejścia Polski do UE. Ponad 82% wiąże poprawę na rynku pracy z akcesją do UE, a 79% uważa, że wejście do UE poprawiło ich standard życia.

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej to nie tylko dostęp do wspólnego rynku i środki unijne. To także, a może przede wszystkim, zaimplikowanie zachodnich instytucji państwa. Jakość instytucji jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu gospodarczego. Dlatego wejście do UE należy rozpatrywać nie tylko w kategoriach inwestycji i środków unijnych, ale także w kategoriach demokratyzacji systemu.

Gospodarka Polski w 2022 roku zaskakuje ekspertów. PKB w I kwartale mógł urosnąć o 8% r/r!

Polecane artykuły

Back to top button