Finanse

Cena akcji Netflixa spadła o 25%. Firmie pierwszy raz od dekady ubyło subskrybentów

We wtorek cena akcji Netflixa się załamała. Spadła ona aż o ponad 25 proc., a kapitalizacja firmy obniżyła się o ok. 40 mld dolarów. Zostało to spowodowane ogłoszeniem przez firmę, że straciła ona ok. 200 tys. subskrybentów w pierwszym kwartale bieżącego roku. Co warto zaznaczyć, jest to sytuacja bezprecedensowa dla Netflixa, któremu od dekady ciągle przybywało użytkowników. Za ten stan rzeczy firma obarczyła winą rosyjską inwazję, współdzielenie kont oraz rosnącą konkurencję. 

Cena akcji Netflixa spadła o 25%. Firmie pierwszy raz od dekady ubyło subskrybentów

Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie, we wtorek cena akcji Netflixa się załamała. Jeszcze około godzinny piętnastej wynosiła ona ok. 348 dolarów, a już kilka godzin później zaledwie 261 dolarów. Oznacza to, że wartość akcji obniżyła się aż o ponad 25 proc. Taki spadek doprowadził do tego, że kapitalizacja Netflixa obniżyła się aż o ok. 40 miliardów dolarów. 

Wykres: cena akcji Netflixa

Cena akcji Netflixa
Źródło: CNBC

Zobacz także: Netflix powinien płacić miastom za korzystanie z infrastruktury kablowej

Sytuacja ta została spowodowana ogłoszeniem przez firmę kwartalnych wyników. Przychody firmy w pierwszym kwartale wzrosły o 10 proc., czyli poniżej prognoz analityków z Wall Street, ale nie to zaniepokoiło inwestorów. Otóż okazało się, że w pierwszym kwartale bieżącego roku Netflix stracił ok. 200 tys. subskrybentów. Z kolei wcześniej firma prognozowała, że zyska ona ponad 2,5 miliona użytkowników. To właśnie ta dysproporcja między prognozą a stanem faktycznym spowodowała, że inwestorzy postanowili zacząć masowo sprzedawać akcje firmy. 

Dlaczego Netflix stracił subskrybentów?

Zdaniem firmy spadek ten został spowodowany rosyjską inwazją, skalą współdzielenia kont oraz rosnącą konkurencją. Na skutek wywołanej przez Rosję wojny, Netflix tak jak wiele innych firm, postanowił przestać prowadzić działalność w kraju agresora. Doprowadziło to do tego, że z dnia na dzień firma straciła ponad 700 tys. subskrybentów. 

Zobacz także: Netflix uruchamia pierwsze gry dla swoich subskrybentów

Do tego Netflix nigdy przed tem nie miał, aż tak licznej konkurencji. Aktualnie swoje platformy streamingowe mają tacy giganci jak Amazon, Walt Disney, czy Warner Bros. Do tego firmy te wydają znacznie więcej niż ubiegłych latach, aby odebrać Netflixowi jego pozycję na rynku. Jak podała firma badawcza Ampere Analysis, w ubiegłym roku serwisy streamingowe wydały 50 mld dolarów na nowe treści, czyli o ponad 50 proc. więcej niż w 2019 roku.

Co więcej, jak wskazał prezes Netflixa, Reed Hastings, firma ma poważny problem, ponieważ wielu użytkowników współdzieli konta. W samych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie z kont współdzielonych korzysta ponad 30 milionów gospodarstw domowych. Stwierdził on, że firma dotychczas zbytnio się tym nie przejmowała, gdyż liczba subskrybentów szybko rosła. Jednak zapewnił on, iż w najbliższym czasie Netflix zamierza zacząć przeciwdziałać temu procederowi. 

Netflix nie spełnił oczekiwań inwestorów. Słaba prognoza na I kwartał 2022 roku

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker