Drogi I mosty

Budowa S11 ma zostać ukończona do 2028 roku

Po ukończeniu znacznej części trasy S5 coraz więcej się mówi o budowie drogi S11, która będzie ważnym szlakiem transportowym dla zachodniej części Polski.

O budowie S11 mówi się od wielu lat, jednak jak dotychczas nie był to priorytet drogowców przez co cała inicjatywa była mocno zaniedbywana. Droga S11 ma łączyć Koszalin z Katowicami po drodze mijając Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski, czy też Tarnowskie Góry. Sumarycznie trasa ma mieć 600 km.

Gotowe jest obecnie 120 km, a kolejne 32 km są w realizacji. Z kolei na 48 km ogłoszono przetarg. Ponadto w przygotowaniu środowiskowym jest także 400 km odcinek drogi, dla którego ma zostać stworzona odpowiednia dokumentacja, która pozwoli na uruchomienie przetargów.

W minionym roku oddano w województwie Zachodniopomorskim do użytku wspólny odcinek S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Tym samym pierwsze 47 kilometrów tej trasy w woj. zachodniopomorskim już funkcjonuje. Do realizacji pozostały jeszcze około 72 kilometry, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka. W listopadzie 2019 r. GDDKiA wskazała najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, których łączna długość wynosi blisko 48 km. Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych zostanie podpisana umowa z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku. 24-kilometrowy odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym i nie posiada jeszcze zapewnionych środków na realizację.

S11 w kraju 01

Kliknij aby powiększyć

W Wielkopolsce kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11, dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od Poznań Krzesiny do Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią przyszłego roku. Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania.

W województwie opolskim w maju 2019 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna, czyli blisko 25-kilometrowej trasy od okolic Kluczborka do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID (zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej). Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a kierowcy nową trasą pojadą pod koniec 2022 roku. Dodatkowo ponad 61-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1 jest w trakcie opracowywania.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że w ostatecznej formie S11 ma zostać oddana do użytkowania w 2028 roku. Cała trasa ma kosztować 15 mld złotych. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Jakub Broniewski

Polecane artykuły

Back to top button