Drogi I mosty

Kolejny odcinek S5 oddany do użytkowania. Połączenie Poznań – Bydgoszcz coraz bliżej

GDDKiA udostępniła do użytku około 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 od węzła Szubin Północ do węzła Żnin Północ. To kolejny odcinek S5, który pozwoli na ukończenie szybkiego połączenia drogowego między Bydgoszczą a Poznaniem.

Kolejny odcinek S5 został oddany do użytkowania

Kierowcy mogą poruszać się w obiema jezdniami, na zasadzie czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, co związane jest z dalszymi pracami wykończeniowymi w obrębie tzw. „kaczego dołka”. Według zapewnień wykonawcy robót, firmy Intercor, ten kilometrowy fragment ma zostać ukończony i udostępniony kierowcom w ciągu następnego miesiąca, co zapewni lepsze połączenie z powstającym, kolejnym odcinkiem Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ.

Zobacz także: Autostrada A50 i droga S50 mają być gotowe do 2029 roku

Wybudowana została droga ekspresowa w układzie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo 2×3), dostosowana do przenoszenia ciężaru 11,5 tony na oś. Budowa drogi ekspresowej S5 Szubin Północ – Żnin Północ przewidywała wykonanie prawie 40 różnych typów zadań w tym budowę m.in. dróg dojazdowych i serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki, przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, osłon przeciwolśnieniowych, barier ochronnych oraz ogrodzenia trasy głównej. Wzdłuż drogi ekspresowej powstał system osłony meteorologicznej, zbudowano kanał technologiczny i kanalizację teletechniczną dla systemu zarządzania ruchem. Przebudowano również cieki wodne oraz rowy i urządzenia melioracyjne.

Koszt inwestycji wyniósł prawie 352 mln zł. Realizacja tego odcinka oraz dwóch sąsiednich, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ oraz Żnin Północ – Mieleszyn, objęta jest dofinansowaniem z Unii Europejskiej o wartości ponad 716,3 mln zł. 

S5 w woj. kujawsko-pomorskim coraz bliżej

W przypadku trzech odcinków (Nowe Marzy – Świecie Południe, Świecie Południe – Bydgoszcz Północ, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ) z najniższym stopniem zaawansowania prac GDDKiA zmuszona była odstąpić od umów z wykonawcą i ogłosić nowe przetargi. Procedurę wyboru nowych wykonawców zakończono wiosną 2020 roku.

Zobacz także: W ciągu 20 lat wydłużono sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce o 3750 km

Na odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe, nowy wykonawca prowadzi prace w terenie. W ubiegłym tygodniu nastąpiła kolejna zmiana organizacji ruchu, co pozwoliło wykonawcy rozpocząć kolejny etap prac.

Na kolejnym odcinku, Świecie Południe – Bydgoszcz Północ, również wznowiono roboty po poprzednim wykonawcy. Podobnie sytuacja wygląda na odcinku Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ. 

S5 w kuj. pom 01

Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje udostępnić kierowcom odcinek Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie, na którym prace są wykonane już w prawie 80 proc. Umożliwi to większe niż dotychczas wykorzystanie odcinka Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec.

Poza otwartym dzisiaj odcinkiem, kierowcy od 23 grudnia 2019 roku korzystają z odcinka od węzła Żnin Północ do granicy woj. kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego (Mieleszyn). Udostępniono kierowcom, również na zasadzie czasowej organizacji ruchu, odcinek pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ i Bydgoszcz Opławiec. Obecnie trwają prace wykończeniowe, a prędkość jest ograniczona do 80 km/h. Po otwarciu wszystkich odcinków S5 do ruchu, ekspresowa “piątka” w woj. kujawsko-pomorskim będzie miał 128 km długości.

Zobacz także: Jaka jest różnica między ekspresówką a autostradą?

Wykonano już pierwszy krok do połączenia Ostródy z Wrocławiem ekspresową S5

W ubiegłym tygodniu GDDKiA zaprezentowała wyniki Studium Korytarzowego, które zostało opracowane dla nowego odcinka drogi ekspresowej S5 od Ostródy do Nowych Marz.  

Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) – Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn – Ełk) a S5 (Nowe Marzy – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz nowe połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem.  

Otwarcie ostatniego odcinka obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi S5

Polecane artykuły

Back to top button