Inwestycje w działania online rosną, w pracowników spadają.

Pandemia COVID-19 całkowicie przemodelowała plany biznesowe wielu działalności gospodarczych. Jak wynika z przedstawionych danych przez Polski Instytut Ekonomiczny, wiele polskich firm przestało inwestować w rozwój kompetencji swoich pracowników, gdyż postanowiły one zwiększyć inwestycje w działania online.
Inwestycje w działania online rosną, w pracowników spadają
Badania PIE pod koniec 2020 roku (n=1000) wskazały, że aż 40% przedsiębiorców narzekało na spadek obrotów i obawiało się zamknięcia działalności. Z kolei 27 procent wskazało na poważne zatory płatnicze. To, co również zmieniło się w porównaniu do lat poprzednich, to wskazanie przez 32 proc. respondentów chęci wykorzystania nowych technologii.
Jak wynika z informacji, pandemia pokrzyżowała plany rozwoju pracowników oraz wpłynęła na proces zacieśniania relacji z klientami. W 2019 tylko 7 proc. firm myślało o przekazaniu wydatków na badania i rozwój. Tymczasem w 2020 aż 25% firm musiało zmienić wobec tego nastawienie. Podobnie jest ze sprzedażą online: aż 43% respondentów musiało zainwestować w nowe narzędzia online, które pozwolą im przetrwać restrykcje.
Zobacz także: Inwestycje zagraniczne w Polsce, pomimo pandemii, poszły w górę
Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE, 15 kwietnia 2021
W 2020 ponad 45% respondentów wskazało na wzmocnienie relacji z klientami. Niestety odbiło się to na inwestycjach w pracowników. W porównaniu z 2019, gdzie 35 procent firm deklarowało się taką formę benefitów, to w roku pandemii liczba ta zmalała o 10%. Wszystko dlatego, że firmy decydowały się głównie inwestować w sprzedaż online, bezpieczeństwo transakcji oraz zwiększenie bezpieczeństwa sanitarnego w lokalach. Koszty tez były zdecydowanie wyższe niż w latach poprzednich.
Kwestie wsparcia sprzedaży online nie dotyczą głównie gastronomii, a o dziwo między innymi przedsiębiorstw działających w zakresie kultury, rozrywki i rekreacji. Inwestycje w nowe technologie były konieczne przez utrudnienie sprzedaży bezpośredniej. Z tego powodu oczekuje się, że branża e-commerce będzie jedną z najbardziej rozwijających się w roku obecnym.
Udowadniają to badania firmy eMarketer, które potwierdzają, że dochody z e-commerce w Polsce zwiększyły się aż o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei w USA, sprzedaż internetowa wzrosła całościowo o 18 proc.
Zdjęcie: Shopify Partners from Burst
Sprzedaż detaliczna niższa niż przed rokiem, ale nie w Internecie