Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – zarobki pilota, kto wchodzi w skład zespołu?

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest jednostką działającą na terenie całej Polski. Osoby pracujące w LPR niejednokrotnie podejmują się odważnych akcji ratunkowych w niebezpiecznych warunkach. To trudna praca wymagająca wielu poświęceń.
- W skład ekip ratunkowych LPR wchodzą przeważnie ratownik, lekarz oraz pilot
- W zeszłym roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zrealizowało 11 299 misji
- W Polsce są 22 oddziały LPR, w tym 4 z nich czynne całą dobę
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Polsce
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest formą samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który podlega Ministrowi Zdrowia RP. Do zadań LPR należy przede wszystkim udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach ratownictwa medycznego. Zespół wykonuje medyczne czynności ratunkowe oraz zajmuje się lotniczym transportem medycznym. W ramach LPR w Polsce funkcjonuje HEMS (Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego), posiadająca 22 oddziały na terenie Polski, w tym cztery z nich czynne są przez całą dobę.W samym 2020 roku załogi LPR zrealizowały łącznie 11 299 misji. Samolotami wykonano 366 transportów, śmigłowce HEMS zostały użyte do 10 933 misji, w tym 9 636 lotów do nagłych zdarzeń oraz 1 297 transportów międzyszpitalnych. Według statystyk Lotniczego Pogotowia Ratunkowego najczęstszym wezwaniem są wypadki komunikacyjne, udary mózgu oraz nagłe zatrzymanie krążenia (NZK). W mniejszym stopniu ratownicy są wzywani do zawału mięśnia sercowego, oparzeń termicznych, potrąceń, bólu w klatce piersiowej, duszności, napadu drgawek czy przygniecenia.
Kto wchodzi w skład zespołu LPR?
Zespół HEMS jest gotowy do startu do 30 minut, promień działania wynosi 130 km. W skład zespołu wchodzą: lekarz, pilot oraz ratownik (którym może być ratownik medyczny lub pielęgniarz). Aby móc latać jako ratownik należy posiadać co najmniej wykształcenie licencjackie. W przypadku zespołu EMS (samolot) gotowość do startu to maksymalnie 60 minut, promień działania wynosi do 1000 km, a w skład załogi wchodzi dwóch pilotów, ratownik (ratownik medyczny lub pielęgniarz) oraz lekarz. Samolot jest dużo lepiej wyposażony od śmigłowca. Na podkładzie znajduje się specjalistyczny sprzęt medyczny. Statkami powietrznymi używanymi przez LPR są Piaggio 180 Avanti.
Zdjęcie nr. 1. Samolot Piaggio 180 Avanti dostosowany do potrzeb LPR.
Źródło: http://airfoto.pl
Jak zostać pilotem LPR?
Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak zostać pilotem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Aby móc ubiegać się o stanowisko pilota HEMS należy posiadać ważną licencję pilota śmigłowcowego zawodowego lub liniowego. Ponadto trzeba posiadać min. 1000 godzin nalotu w charakterze dowódcy statku powietrznego (PIC), z których min. 500 godzin musi być wykonane na śmigłowcach. Dodatkowo niezbędne jest przejście wymagających badań lekarskich oraz posługiwanie się językiem angielskim. LPR przyjmuje wyłącznie doświadczonych lotników, a sam proces rekrutacji jest wieloetapowy. Kandydat musi zdać testy z meteorologii, nawigacji, aerodynamiki, mechaniki lotu i innych. Zarobki lotników pracujących na LPR plasują się powyżej przeciętnej, jednak z racji, iż są to osoby nieposiadające wykształcenia medycznego, często nie otrzymują dodatkowych benefitów. Lotnicy, tak samo, jak pozostali członkowie załogi, narażają swoje życie i zdrowie podczas akcji ratunkowych. Warto przywołać choćby dyskusyjną sytuację z czerwca, gdy piloci LPR musieli ubiegać się o przyznanie dodatku covidowego. Zarobki pilota HEMS są bardzo zróżnicowane. Zależą one od doświadczenia, dyspozycyjności oraz liczby wypracowanych dyżurów. Inną pensję można otrzymać w placówkach czynnych całą dobę, inną w mniejszych oddziałach. Jak podaje portal dlapilota.pl, średnie zarobki pilota HEMS w Polsce wynosiły 19 900 brutto.
Praca w LPR wymaga wielu poświęceń. Koordynacja pracy zespołu oraz przybycie na czas to najważniejsze wyzwania, z którymi na co dzień zmagają się pracownicy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Nie można zapominać, że oprócz zespołu ratowniczego, w LPR pracują również dystrybutorzy, inżynierowie, mechanicy lotniczy czy programiści. Każdego dnia dokładają starań, aby śmigłowiec bądź samolot dotarł na miejsce, zanim będzie za późno.
Zobacz także: Zarobki pielęgniarek 2021. Wciąż potrzeba rąk do pracy