Komentarze I Analizy

Marnowanie żywności – czy warto kupować „brzydkie” warzywa? [BADANIE]

Zniekształcone warzywa mają takie same wartości odżywcze jak symetryczne. Jednak strategie marketingowe największych supermarketów nauczyły nas odrzucania nieidealnych warzyw. Odwrócenie tej tendencji może sprawić, że marnowanie żywności będzie zachodzić w mniejszej skali. 

Marnowanie żywności – asymetryczne warzywa

Warzywa asymetryczne są najczęściej odrzucane przez producentów, a tym samym traktowane jako nienadające się do sprzedaży. Badania z 2018 roku przeprowadzone w Karolinie Północnej dowodzą, że ok. 41% zbieranej żywności nie nadaje się do sprzedaży ze względu na swój wygląd. Prowadzi to do kuriozalnych sytuacji, gdyż zdrowa żywność jest odrzucana wyłącznie ze względu na niewielką asymetrię.

Badanie  dotyczące reakcji konsumentów na nieidealne warzywa opublikowano w Journal of Retailing and Consumer Services. Naukowcy przeprowadzili ankietę wśród 1300 mieszkańców USA, którzy robili zakupy i samodzielnie przyrządzali posiłki w domu. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do grup otrzymujących jeden lub kombinację dwóch komunikatów marketingowych: brzydka marchewka o jakości odżywczej jest równa jakości produktów bez skaz oraz że wyrzucanie żywności z wadami kosmetycznymi wiąże się z kosztami społecznymi. Uczestnicy byli najbardziej otwarci na kupowanie pęczków zawierających niedoskonałe warzywa po przedstawieniu obu tych komunikatów marketingowych promujących osobiste i społeczne korzyści „brzydkiej” marchwi.

Zobacz także: Przełowienie globalnym problemem przemysłu spożywczego

Starszy autor badań Brian Roe, profesor na Wydziale Ekonomiki Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju na Uniwersytecie Stanowym Ohio, powiedział o badaniach:

Za każdym razem, gdy skodyfikujesz, że kosmetycznie niedoskonały produkt jest w jakiś sposób gorszy, utkniesz, kupujesz go za mniej, a tym samym podważasz cały łańcuch wartości. (…) jest też grupa ludzi, którzy są gotowi zapłacić tyle samo lub więcej, ponieważ cenią sobie zmniejszenie marnowanie żywności i doceniają fakt, że zawiera tyle samo wartości odżywczych, co standardowe produkty.

Niedoskonała żywność kupowana głównie na targach

Konsumenci wybierali pęczki marchwi w dwóch miejscach – w supermarkecie oraz na targu. Kwota, którą byli gotowi zapłacić za dowolną liczbę niedoskonałych marchewek, była zawsze niższa niż ta, którą zapłaciliby za 100% standardową marchew. Po otrzymaniu komunikatów większa liczba osób kupowała pęczki, w których znajdowały się zniekształcone marchwie. Tendencja wybierania asymetrycznych warzyw obowiązywała głównie na targach. Klienci supermarketów w dalszym ciągu nie mogli się przekonać o jakości „brzydkiej” marchwi.

Roe tak skomentował uzyskane wyniki eksperymentu:

Jeśli jesteś na targu rolniczym, myślisz bardziej holistycznie, nie myślisz o kosmetycznej perfekcji. Oczekujesz, że rzeczy będą bardziej „prawdziwe” ludzie zdają sobie sprawę, że tego możemy się spodziewać, jeśli otrzymujemy produkty bezpośrednio od rolnika – jest więcej miejsca na niedoskonałości, ponieważ prawdopodobnie nie jest to interpretowane jako niedoskonałość. Jest to interpretowane jako naturalność.

Badania przeprowadzone w USA ujawniają konieczność podjęcia działań edukacyjnych wśród konsumentów. Większa świadomość konsumencka może nie tylko ograniczyć marnowanie żywności, ale również zapewnić rolnikom większe zyski. Gdy ludzie przestaną zwracać uwagi na kosmetykę warzyw, będą oni mogli większą część zbiorów przeznaczać na handel, zamiast sprzedawać je za ułamek ceny branży przetwórczej. Asymetryczne warzywa niczym nie różnią się od idealnie symetrycznych, jednak z reguły są sporo tańsze.

Zobacz także: Produkcja wołowiny ogromnym zagrożeniem dla klimatu [BADANIE]

Polecane artykuły

Back to top button