Uncategorized

Colombo Port City – w stolicy Sri Lanki powstaje miasto na wzór Dubaju

Colombo Port City to miasto na wzór Dubaju, które powstaje wzdłuż wybrzeża stolicy Sri Lanki. Inwestycja ma pomóc w przyciągnięciu zagranicznych firm i inwestorów. 

Czy Colombo Port City stanie się nowym Dubajem?

W budowanym mieście ma zamieszkać ok. 80 000 ludzi. Transakcje w wyznaczonej strefie ekonomicznej będą przeprowadzane za pomocą dolarów amerykańskich. Jak odnosi BBC, projekt Port City został po raz pierwszy zaprezentowany w 2014 roku podczas wizyty chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w Colombo. Budowa miasta i towarzyszący mu rozwój infrastruktury ma przyczynić się do pobudzenia handlu w regionie.

Sri Lanka zwróciła się o pomoc do Pekinu po zakończonych działaniach zbrojnych. W 2009 roku zakończyła się długa wojna z tamilskimi separatystami. Kraje zachodnie odmawiały pomocy, zwracając uwagę na nieprzestrzeganie praw człowieka.

Saliya Wickramasuriya, członek Komisji Gospodarczej Colombo Port City, powiedział w wywiadzie dla BBC:

Ta odzyskana ziemia daje Sri Lance szansę na przerysowanie mapy i zbudowanie miasta o światowej klasy proporcjach i funkcjonalności – i konkurowanie z Dubajem czy Singapurem.

Urzędnicy szacują, że budowa w pełni zakończy się w ciągu 25 lat. Teren został w dużej mierze wydzierżawiony zagranicznym firmom na okres kilkudziesięciu lat. W przyszłości rząd planuje nałożyć opłatę od dochodów na funkcjonujące tam instytucje.

Zobacz także: Bankructwo Sri Lanki może zostać ogłoszone już w tym roku!

Zobacz także: Sri Lanka. Kryzys zmusza rząd do zwrócenia się o pomoc do Chin i Indii

Kontrowersje związane z budową miasta

Nowa zabudowa powstała w dużej mierze na piasku odzyskanym z morza. Aby odzyskać teren 2,6 km² Sri Lanka skorzystała z usług firmy China Harbour Engineering Company (CHEC), która zainwestowała 1,4 mld USD. W zamian przedsiębiorstwo przejęło 43% terenów w ramach 99-letniej dzierżawy.

Nie wszyscy obywatele kraju podzielają jednak entuzjazm związany z budową nowoczesnego miasta. Obawy obejmują oddziaływanie na środowisko budowy projektu. Ponadto uważa się, że na budowie enklawy skorzystają Chińczycy i inwestorzy, a w mniejszym stopniu mieszkańcy Colombo.

Deshal de Mel, ekonomista z Verite, powiedział:

Potencjalnym minusem wokół Port City jest fakt, że w jego prawo są wbudowane bardzo znaczące urlopy podatkowe. Dla niektórych inwestorów istnieje możliwość nawet 40-letniego urlopu podatkowego. Posiadanie tej dużej ulgi podatkowej nie poprawia ogólnej propozycji dochodów Sri Lanki.

Budowa również nadzorowana jest przez chińskich inżynierów. Coraz większa obecność Chin w Sri Lance jest niepokojąca dla Indii, które uznają Cejlon za teren własnych wpływów. Ponadto Port City ma zwabić firmy zagraniczne i międzynarodowych inwestorów, którzy są obecni w Indiach. Istnieją zatem obawy, że nowe miasto wyda się bardziej atrakcyjne, dlatego zdecydują się na opuszczenie New Delhi. Opozycja również zwraca uwagę na coraz większe zaangażowanie Chińczyków w projekt. Obawiają się, że niedługo Sri Lanka zostanie całkowicie odsunięta od inicjatywy, a wszystkie decyzje będą podejmowane w Pekinie. Aktualnie kraj zmaga się z pogłębiającym się kryzysem, zadłużenie zewnętrzne kraju wzrosło do ponad 45 miliardów dolarów, a kraj ten jest winien około 8 miliardów tylko samym Chinom. Zachodnie instytucje odmawiają pomocy, wobec tego kraj zacieśnia współpracę z Państwem Środka.

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker