Polska

Produkcja piwa w Polsce. Zajmujemy drugie miejsce w UE!

Produkcja piwa w Polsce zaskakuje. W ostatnich latach rynek ten dynamicznie się rozwijał, co dało nam drugie miejsce pod względem produkcji w UE. Polskie browary wskazują jednak na szereg przeszkód, które w obecnych warunkach gospodarczych mogą wpłynąć negatywnie na branżę. 

Produkcja piwa w Polsce – przed nami tylko Niemcy

W minionym roku państwa członkowskie Unii Europejskiej wyprodukowały łącznie 33,1 mld litrów piwa zawierającego alkohol i prawie 1,7 mld litrów piwa, które zawierało mniej niż 0,5% lub w ogóle nie zawierało alkoholu. W porównaniu do 2020 roku nastąpił wzrost produkcji zarówno piwa powyżej, jak i poniżej 0,5%. Pojawia się jednak różnica we wzroście produkcji, ponieważ względem roku 2020 produkcja piwa bezalkoholowego wzrosła o 20%, natomiast piwa alkoholowego o 3%.

Zobacz także: Konsumpcja piwa: Polacy zajmują 5. miejsce na świecie. Czesi liderem

Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców państw Wspólnoty, w 2021 roku wyprodukowano prawie 78 litrów na mieszkańca.

Liderem zestawienia pozostają Niemcy. Nasz zachodni sąsiad odpowiadał za 23% produkcji, co daje 7,5 mld litrów. Tym samym co czwarta butelka piwa wyprodukowana w UE pochodzi z Niemiec. Polska i Hiszpania odpowiadały za 11% rynku, dostarczając po 3,7 miliarda litrów. Następnie wyróżniono Holandię z 7% udziałem, co przekłada się na 2,5 miliarda litrów. Produkcja tych czterech krajów stanowi 52% całkowitej produkcji piwa w UE.

Eurostat

Zobacz także: Allegro wprowadza dostawy tego samego dnia do automatów One Box

Eksport polskiego piwa na tle innych czołowych producentów UE

Pomimo że Holandia jest czwartym producentem piwa w UE, jej eksport jest największy. W 2021 roku wyeksportowano, podobnie jak w 2020, 1,9 mld litrów piwa zawierającego alkohol. Tym samym Holandia odpowiadała za 21% całkowitego eksportu piwa z UE. Za Holandią znalazła się Belgia (1,7 mld litrów, 19%) i Niemcy (1,6 mld litrów, 17%), a następnie Francja i Czechy (po 0,5 mld litrów, 6%).

Jeśli chodzi o eksport do państw, które nie znajdują się w obrębie Wspólnoty, najwięcej sprzedano do Wielkiej Brytanii (902 mln litrów, 22% całkowitego eksportu piwa poza UE) i Stanów Zjednoczonych (765 mln litrów, 19%). Na kolejnym miejscu znalazła się Rosja (391 mln litrów, 9%), Chiny (340 mln litrów, 8%) i Korea Południowa (168 mln litrów, 4%).

W Unii Europejskiej największym importerem piwa są Francuzi. W minionym roku sprowadzili do swojego kraju 0,8 mld litrów, co stanowi 16% całkowitego (wewnątrz i poza UE) importu.

Co ciekawe, import piw zawierających alkohol z krajów spoza UE jest marginalny w porównaniu z importem w UE. Przy imporcie z krajów spoza UE państwa członkowskie preferowały piwo brytyjskie (248 mln litrów, 47% całego importu piwa spoza UE w 2021 roku) oraz piwo meksykańskie (odpowiednio 122 mln litrów, 23%). Może to wynikać z silnych marek komercyjnych rozpoznawalnych na całym świecie.

Eurostat

Jeśli chodzi o konsumpcję piwa, liderem są Czesi. Jak wynika z raportu Kirin Beer University Report 2019, w 2019 roku o 0,5% i osiągnęła poziom 189 mln kilolitrów (189 miliardów litrów). Czesi piją rocznie średnio 188,6 litrów piwa. Oznacza to, że statystycznie każdy Czech wypija codziennie półlitrową butelkę. Biorąc pod uwagę fakt, że dzieci nie spożywają piwa, szacowana wartość jest jeszcze większa. Według badania wykonanego jeszcze w 2019 roku Polacy znaleźli się wówczas na 5. miejscu. Analiza wykazała, że statystyczny Polak wypija rocznie 97,7 litrów piwa. Tym samym spożywamy zaledwie połowę tego, co Czesi.

W tym roku producenci piwa stoją przed szeregiem wyzwań. Browary skarżą się na rosnącą presję ze strony rosnących cen energii, opakowań, surowców oraz pracy. Ostatnio głośno było o wstrzymaniu produkcji piwa Carlsberg ze względu na brak dwutlenku węgla.

W Polsce od 2020 roku branża zmagała się z podwyżkami podatku akcyzowego. Sporo producentów ucierpiało w trakcie pandemii, gdy lokale gastronomiczne pozostawały zamknięte, odwołano także sporo wydarzeń masowych. Polacy najchętniej zaopatrują się w piwo w sklepach małoformatowych. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wskazuje, że ten kanał odpowiada za 66% sprzedaży. Szacuje się, że piwo stanowi 27% sprzedaży małych sklepów. Pandemia wpłynęła na zachowania konsumenckie Polaków, którzy, jak pokazują badania, robią zakupy rzadziej i wybierają większe sklepy. Te zjawiska negatywnie wpływają na branżę piwowarską w Polsce, co może mieć wpływ na przyszłoroczne statystyki.

Rosnące ceny energii aktualnie są największą barierą w rozwoju polskich firm

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Agnieszka Patyk

Absolwentka studiów azjatyckich dalekowschodnich, studentka KU Leuven i ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoją przyszłość wiąże z finansami, ze szczególnym uwzględnieniem dalekowschodnich giełd papierów wartościowych. Jej pasją są języki obce, posługuje się angielskim, chińskim, rosyjskim oraz niemieckim. Współautorka monografii naukowej „Systemy Polityczne państw Bliskiego Wschodu”.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker