Gospodarka

Drogie, prestiżowe i ekskluzywne. Sprzedaż dóbr luksusowych dynamicznie wzrasta

Wartość światowego rynku dóbr luksusowych systematycznie rośnie i w najbliższych latach się to nie zmieni. Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem?

Podczas gdy wiele mówi się w ostatnim czasie o inflacji i rosnących kosztach życia, rynek dóbr luksusowych pozostaje w dobrej kondycji. Co więcej, sprzedaż dóbr luksusowych dynamicznie wzrasta. Kosmetyki, perfumy, restauracje, meble, jachty. Drogie, prestiżowe, ekskluzywne, pożądane. Po jakie produkty najchętniej sięgają w ostatnim czasie konsumenci dóbr luksusowych? Jakie perspektywy stoją przed tym rynkiem?

Sprzedaż dóbr luksusowych dynamicznie wzrasta

W 2021 r. światowy rynek dóbr luksusowych był wart 1,4 bln USD, a 110 największych firm na świecie zajmujących się ich sprzedażą odpowiadało za 50 proc. tej wartości. To dane, które pochodzą z raportu Deloitte „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023”. Przytaczają je analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Tygodniku Gospodarczym nr 38/2023.

Blisko 2/3 rynku stanowiły produkty z kategorii takich jak: samochody, jachty, luksusowe rejsy, prywatne samoloty, hotele i meble. Pozostałe 1/3 wartości wypracowała sprzedaż tzw. osobistych dóbr luksusowych, czyli ubrań i akcesoriów, perfum i kosmetyków oraz zegarków i biżuterii. 

Rok 2022 okazał się dla branży jeszcze lepszy. Wzrost sprzedaży odnotowano we wszystkich kategoriach dóbr luksusowych. Najlepszym wynikiem mogła pochwalić się branża hotelarska, w której wzrost sprzedaży przekroczył 55 proc. Jak wskazują analitycy PIE, w segmencie osobistych dóbr luksusowych największym wzrostem zainteresowania cieszyły się zegarki i biżuteria (+17,3 proc.), podczas gdy średnia dla całego segmentu wyniosła imponujące 13,2 proc.

Zobacz też: Kanada wprowadza nowy podatek od dóbr luksusowych

Sprzedaż dóbr luksusowych dynamicznie wzrasta i tak pozostanie

Przed rynkiem dóbr luksusowych stoją dobre perspektywy. Z raportu wynika, że rynek będzie kontynuował wzrosty, a prym dalej będzie wiodła branża hotelarska. Ocenia się, że luksusowe hotele zaliczą wzrost sprzedaży na poziomie 10 proc. każdego roku przez najbliższe 3 lata

Dynamika wzrostu od 5 do 10 proc. dotyczyć będzie segmentu zegarków i biżuterii, perfum i kosmetyków oraz restauracji i mebli. Niewielki spadek zaliczy jedynie sprzedaż prestiżowych aut.

Kto kupi więcej dóbr luksusowych?

Na największe wzrosty sprzedaży producenci dóbr luksusowych mogą liczyć w krajach azjatyckich i Bliskiego Wschodu. Tutaj mają być one najsilniejsze i przekroczyć 10 proc. r/r. Więcej kupią też mieszkańcy obu Ameryk (od 5 proc. do 10 proc.). Rynek urośnie także w Europie, choć wolniej, bo w tempie 5 proc. r/r. 

Po jakie dobra luksusowe będzie się sięgać?

Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wśród 110 największych firm rynku dóbr luksusowych wynika, że największe zainteresowanie upatruje się obecnie w segmencie kosmetyków i perfum. Ten segment jako najbardziej atrakcyjny do inwestowania wskazało 63 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazł się segment odzież i akcesoria (produkcja) wraz z meblami (po 50 proc.). Dalej uplasowały się: zegarki i biżuteria (33 proc.) i odzież i akcesoria (sprzedaż), który wskazało 29 proc. 

Analitycy PIE wskazują, że wśród przedsiębiorstw działających na rynku dóbr luksusowych istotnym zagadaniem w najbliższych latach będzie ESG oraz cyfryzacja umożliwiająca ekspansję marek. Nabywcami dóbr luksusowych coraz częściej mają być klienci z pokolenia Z (urodzeni między 1995 a 2012 r.) oraz pokolenia Alfa (urodzeni po 2010 r.). Sposobem na dotarcie do nich ma być obecność w Metaverse oraz przykładowo prezentacja kolekcji modowych w grach komputerowych. 

Zobacz też: Statek Felicity Ace z luksusowymi autami zatonął na Atlantyku

Charakterystyka dóbr luksusowych – dlaczego inflacja ich de facto nie dotyczy?

W mikroekonomii wyróżnia się kilka rodzajów dóbr. W zależności od tego, do którego z nich dobro należy, konsument albo będzie zwiększał jego zakup, albo zmniejszał, gdy cena będzie wzrastać. Te zachowania mierzy dochodowa elastyczność popytu. Dla dóbr luksusowych wynosi ona więcej niż 1, więc popyt jest bardzo elastyczny. Oznacza to, że wraz ze wzrostem ceny danego dobra wzrasta także popyt na nie. To zjawisko nosi nazwę efektu (paradoksu) Veblena, ponieważ po raz pierwszy zostało zaobserwowane właśnie przez Thorsteina Veblena. Więcej o swoich obserwacjach Veblen napisał m.in. w książce „Teoria klasy próżniaczej”, którą serdecznie polecam.

Czy milion USD pozwoli na zakup luksusowej nieruchomości? To zależy od lokalizacji

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker