AmerykiChiny

Ekspansja Chin w Brazylii. Powstaną fabryki samochodów elektrycznych

Chińscy producenci wybudują w Brazylii fabryki samochodów hybrydowych i elektrycznych. Ekspansja Chin w Ameryce Południowej nabiera rozpędu, a brazylijski prezydent świętuje polityczny sukces.

Ekspansja Chin w Brazylii postępuje, a marzenie brazylijskiego prezydenta o odbudowie kraju z pomocą Chin staje się coraz bardziej realne. Dwie chińskie firmy poinformowały o wybudowaniu fabryk produkujących samochody hybrydowe i elektryczne. Chińczycy zainwestują w Brazylii miliardy dolarów i stworzą tysiące miejsc pracy, wypełniając lukę pozostawioną przez zachodnich gigantów motoryzacyjnych. Prezydent Lula, który niedawno spotkał się z Xi Jinpingiem, świętuje polityczny sukces.

  • Chiński producent samochodów hybrydowych i elektrycznych BYD wybuduje fabrykę w Brazylii.
  • BYD zainwestuje w Brazylii 600 mln USD i stworzy ponad 5000 miejsc pracy.
  • Chińskie fabryki w Brazylii to efekt nowego rozdziału w relacjach brazylijsko-chińskich odbudowanych przez prezydenta Lulę.
  • Ekspansja Chin w Brazylii nabiera geopolitycznego znaczenia. 

Ekspansja Chin w Brazylii nabiera rozpędu

Wiceprezes BYD, chińskiego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej zajmującego się produkcją samochodów osobowych i autobusów, poinformował, że jego firma wybuduje kompleks przemysłowy w położonym na północnym wschodzie Brazylii stanie Bahia. W nowopowstałych fabrykach produkowane będą samochody hybrydowe i elektryczne oraz elektryczne autobusy i ciężarówki. BYD chce się skupić na produkcji samochodów dostępnych dla brazylijskiej klasy średniej, ale także eksportować je do innych krajów Ameryki Południowej.

BYD zainwestuje w sumie 600 mln USD i stworzy miejsca pracy dla ponad 5000 osób. W zamian za ulokowanie produkcji w Brazylii BYD otrzyma szereg ulg podatkowych oraz dostęp do portu Aratu, przez który będzie mogło importować surowce i eksportować swoje produkty. Rozważa się także zwolnienie z podatku od nieruchomości. Ponadto Brazylijczycy zobowiązali się do zmodernizowania dróg dojazdowych do portu.

To kolejny chiński producent, który lokuje swoją produkcję w Brazylii. W ubiegłym roku Great Wall Motor ogłosił, że będzie produkował samochody elektryczne i hybrydowe w stanie Sao Paulo. Chiński producent podał także, że w ciągu najbliższych 10 lat zainwestuje w Brazylii 1,9 mld USD. Produkcja ma ruszyć już z początkiem 2024 r.

Przez ostatnie lata zachodnie koncerny motoryzacyjne takie jak Ford czy Mercedes opuszczały Brazylię, wzmacniając postępującą w kraju dezindustrializację. Wejście Chińczyków do Brazylii ma także wymiar mocno symboliczny, bowiem obie firmy motoryzacyjne chcą wykorzystać opuszczone fabryki. W miejscu, gdzie auta produkował Ford, BYD chce otworzyć swój sklep, a Great Wall Motor ma przejąć starą fabrykę Mercedes-Benz. 

Zobacz też: Nierówności w Brazylii są ogromne! Co może zrobić rząd?

Nowe chińskie fabryki w Brazylii to polityczny sukces Luli

Wybudowanie fabryk przez Chińczyków to dla Luli niewątpliwy sukces. Podczas kwietniowej wizyty w Państwie Środka Lula dał Chinom jasny sygnał, że odcina się od antychińskiej polityki swojego poprzednika Jaira Bolsonaro i chce otworzyć nowy rozdział w relacjach brazylijsko-chińskich. Podczas spotkania z Xi Jinpingiem rozmawiał o wzmocnieniu więzi gospodarczych. Po objęciu fotela prezydenta Brazylijczyk mówił także o reindustrializacji swojego kraju z pomocą Chin.

Lula słynie z ambitnych planów i mocnych słów. Takim słowem jest reindustrializacja Brazylii. Z pewnością jednak nowe chińskie fabryki otwierają drogę dla kolejnych producentów z Państwa Środka, aby zainwestować w Brazylii. Jak na razie prawie połowa wszystkich chińskich inwestycji w Ameryce Południowej ulokowana jest właśnie w państwie, którego prezydentem jest Lula. 

Brazylia, a szerzej Ameryka Południowa, to dla Chińczyków świetne miejsce do lokowania produkcji z punktu widzenia geopolitycznego. Chińscy producenci nie muszą się tu obawiać restrykcyjnych przepisów, banów czy restrykcji. Dobrym przykładem jest chociażby Huawei, który w Brazylii może działać swobodnie, bez oskarżeń o szpiegowanie czy przekazywanie danych do rządu chińskiego.

Zobacz też: Rośnie ruch na Nowym Jedwabnym szlaku. Zyskuje Kazachstan

Ekspansja Chin w Brazylii to znak geopolitycznej zmiany?

Chiny to od 2009 r. największy partner handlowy Brazylii. Brazylia eksportuje do Chin żelazo, soję czy ropę naftową. Chińczycy do Brazylii z kolei m.in. półprzewodniki. Eksport Brazylii do Chin wyniósł w 2022 r. prawie 90 mld dolarów, a import z Chin ponad 60 mld dolarów. Brazylia to także ważny partner Chin w grupie BRICS. 

Chiny stopniowo budują wpływy nie tylko w Brazylii, ale także w innych państwach Ameryki Południowej. Niedawno informowaliśmy o linii swapowej uruchomionej między Argentyną a Chinami. Wiele wskazuje na to, że Ameryka Południowa staje się kolejnym ważnym regionem w walce o wpływy między USA a Chinami.

Argentyńskie tango z Chinami. Czy Argentyna nie chce dłużej tańczyć jak USA zagrają?

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker