Drogi I mosty

Obwodnica Częstochowy jeszcze przed świętami. Powstała w rekordowym tempie

W poniedziałek 23 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy dwa ważne odcinki dróg – S17 od Kołbieli do Garwolina oraz obwodnicę Częstochowy w ciągu Autostrady A1.

GDDKiA odda piąty w tym roku odcinek drogi S17 między Warszawą a Lublinem. Będzie to 13-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina. Droga ma zostać udostępniona w godzinach południowych i od tego momentu kierowcy będą mieli do dyspozycji pełny blisko 155 kilometrowy odcinek dwujezdniowej trasy do końca obwodnicy Piask.

S17 kołbiel Garwolin 01

Kliknij na ilustrację aby powiększyć

Pierwszy odcinek S17 w tym roku, zostały oddane do użytku przed wakacjami i był to 13-kilometrowy fragment pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. Następnie w lipcu oddano do ruchu kolejne 30 kilometrów drogi, na które składały się dwa odcinki – od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc, a dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego oraz 5 kilometrowy odcinek do węzła Ryki Północ. Z początkiem września połączone zostały dwa dotychczasowe fragmenty dzięki otwarciu 15 km S17 między węzłami Ryki Północ oraz Skrudki.

Nawierzchnia S17 między Warszawą a Lublinem wykonana jest z betonu.

Obwodnica Częstochowy przed końcem roku

Zdecydowanie większym wydarzeniem jest otwarcie obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1. Nie tylko ze względu na istotę tego odcinka w transporcie, ale również na perypetie związane z jego budową. Z końcem kwietnia GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą Salini. Wówczas zaawansowanie prac było na poziomie 58 proc.

W maju GDDKiA wysłała zaproszenia do wykonawców realizujących inne odcinki A1 by w w przyspieszonej formule negocjacji bez ogłoszenia przetargu wyłonić wykonawcę robót zabezpieczających. Od wyboru takiego trybu odwołał się dotychczasowy wykonawca, lecz Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła to odwołanie. Drogowcy otrzymali trzy oferty, a po ich rozpatrzeniu, 24 lipca br. podpisali umowę z konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe, BUDIMEX oraz BUDPOL. Już tydzień później ruszyły prace przy układaniu nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego.

W ciągu 150 dni pracowano 7 dni w tygodniu 16 godzin na dobę, a w niektórych przypadkach 24 godziny na dobę.

Ułożono 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów. To przełożyło się na ok. 20 km dwujezdniowej autostrady. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1. Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton.

A1 Częstochowa Północ Częstochowa Blachownia 01

Kliknij na ilustrację aby powiększyć

Nowo wybudowana autostrada zlokalizowana jest w powiatach częstochowskim, kłobuckim, na terenach gmin Mykanów, Rędziny, Blachownia, Kłobuck i miasta Częstochowa. Dzięki udostępnieniu 24 km autostrady znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy i to pomimo tego, że do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem do Pyrzowic, a dalej kierowcy mogą dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

„Głównym celem udrożnienia ruchu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obecnej drogi krajowej nr 1 przebiegającej przez zurbanizowane tereny, w tym przez Częstochowę. Obecna sytuacja stwarza potencjalne zagrożenia dla ruchu drogowego i przede wszystkim dla niechronionych uczestników ruchu. Dlatego tak ważnym było jak najszybsze udostępnienie kierowcom trasy omijającej miasto. Stąd decyzja o kwietniowym odstąpieniu od umowy z firmą Salini i wyłonienie nowych wykonawców w przyspieszonym trybie. Dziś widać, że była to dobra decyzja. Pozwoliło to na realizację budowy ciągu głównego A1, by w drugiej kolejności móc zająć się budową węzłów i innych elementów, nie będących koniecznymi do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta” – można przeczytać w komunikacie GDDKiA.

Ostatni fragment A1 też się buduje

W realizacji jest pozostałych pięć odcinków, które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. W budowie jest blisko 81 km między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów, a na całej długości powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie sfinalizowana w 2022 r. Wtedy też pokonanie całej 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin.

„Przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybką i komfortową relację z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla popularnych niemieckich ośrodków, jak Hamburg czy Brema” – podaje GDDKiA.

WESPRZYJ NAS NA PATRONITE!  —–> https://patronite.pl/OG

patornite2

Polecane artykuły

Back to top button