Drogi I mosty

Plan budowy 100 obwodnic pomoże zrealizować PBDK

Ogłoszony 8 lutego br. przez Ministra Infrastruktury plan budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 uzupełni działania GDDKiA związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Włączono do niego siedem obwodnic, które znajdowały się dotychczas na liście rezerwowej PBDK, nie mając wówczas zapewnionego finansowania. Wśród inwestycji zapisanych w PBDK są ciągi dróg ekspresowych, a także autostrad, które oprócz funkcji ciągów tranzytowych pełnią również rolę obwodnic.

Plan budowy 100 obwodnic i konsultacje publiczne

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

14 lutego 2020 br. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło konsultacje publiczne projektu Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Uwagi można zgłaszać do 20 marca 2020 roku. Szczegóły na stronie Ministerstwa.

Dokładną listę 100 obwodnic oraz listę rezerwową uwzględnioną w projekcie Programu 100 obwodnic na lata 2020-2030 można zobaczyć w projekcie uchwały.

Obwodnice powstają również przy realizacji autostrad i dróg ekspresowych

Dodajmy jednak, że w ramach realizacji długich odcinków autostrad i dróg ekspresowych powstają równocześnie obwodnice miast i mniejszych miejscowości. Tak jest chociażby z funkcjonującą już obwodnicą Radomia na S7, budową A1 na wysokości Częstochowy, S5 obok Bydgoszczy, S17 na wysokości Ryk czy Kołbieli, S14 w okolicy Łodzi czy odcinków S2 w Warszawie uzupełniających obwodnicę stolicy. Dzięki budowie S61 powstanie również obwodnica Łomży, S19 ominie Białystok, Bielsk Podlaski, Kraśnik i Janów Lubelski, na S12 powstanie obwodnica Chełma, a na S17 obwodnica Zamościa.

Zobacz także: Koszt budowy 100 obwodnic wyniesie 28 mld złotych. Pierwsze przetargi są już w toku

Nie tylko drogi już istniejące, ale również te będące w przygotowaniu i już wkrótce w realizacji pozwolą ominąć kolejne miejscowości. Tak będzie m.in. w ciągu S10 i S11, które choć nie są realizowane jako „obwodnice” to po wybudowaniu swoim przebiegiem pozwolą ominąć dziesiątki, a nawet setki miejscowości. 

S10 w kraju 01

Nowo wybudowane drogi pozwolą ominąć wiele miejscowości i tak w ciągu S10 będą to m.in. Piła, Nakło nad Notecią, Kalisz. Droga S11 wyprowadzi ruch ciężki m.in. z miejscowości Jastrowie, Ujście, Oborniki, Środa Wielkopolska, Rogoźno, Tarnowskie Góry czy Piekary Śląskie.

S11 w kraju 01

Tabelę z miejscowościami, które zyskają obwodnice w ciągu nowych dróg znajdziecie: tutaj

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 obejmuje inwestycje poza siecią autostrad i dróg ekspresowych, ale niektóre z tych inwestycji ułatwią bezpośredni dojazd do dróg szybkiego ruchu. Przede wszystkim ułatwią jednak przemieszczenie się drogami krajowymi. Dla przykładu na ciągu drogi krajowej nr 22 pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Starogardem Gdańskim zaplanowano budowę ośmiu obwodnic. Na DK12 pomiędzy Głogowem i Piotrkowem Trybunalskim zaplanowano sześć obwodnic. Po pięć obwodnic powstanie na DK63 pomiędzy Piszem i Radzyniem Podlaskim oraz na DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Zamościem.

Plan budowy 100 obwodnic pomoże zrealizować PBDK

Do Programu budowy 100 obwodnic przesunięto siedem z dwunastu obwodnic znajdujących się na liście rezerwowej PBDK 2014-2023, tym samym zapewniając ich finansowanie i możliwość realizacji. Są to drogowe obejścia Głogowa (DK12), Strzelec Krajeńskich (DK22), Starogardu Gdańskiego (DK28), Krosna Odrzańskiego (DK29), Kostrzyna nad Odrą (DK31), Wąchocka (DK42) i Ostrołęki (DK61). Dołączenie ww. obwodnic do nowego programu gwarantuje jednoczesne finansowanie tych obwodnic. Na liście inwestycji poza limitem PBDK pozostały obwodnice leżące w ciągu planowanej drogi ekspresowej S11: Ujścia, Obornik, Tarnowskich Gór oraz obwodnica Bartoszyc w ciągu DK51. Natomiast obwodnica Metropolii Trójmiejskiej na S6 planowana jest do realizacji w najbliższym czasie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Zobacz także: Otwarto obwodnicę Zatora. Jak zmieni się dojazd do Energylandii?

Finansowanie programu

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

Obecnie trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz wkrótce rozpocznie się opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko, w ramach której przygotowana zostanie prognoza oddziaływania na środowiska. Będzie ona poddana konsultacjom społecznym.

 Aktualna mapa 01

Stan zaawansowania realizacji PBDK

Po aktualizacji PBDK 2014-2023 we wrześniu 2019 r. i zwiększeniu limitu wydatków do 142,2 mld zł, Program ma zakończyć się budową łącznie 3568,1 km dróg. Na ten wynik złożą się m.in. autostrady o długości ponad 324 km, drogi ekspresowe o długości 2749 km oraz 43 obwodnice o łącznej długości ok. 447 km. Do końca stycznia 2020 r. oddano do ruchu 1179,1 km nowych dróg, z czego blisko 58 km autostrad i prawie 993 km dróg ekspresowych. Wśród oddanych odcinków dróg jest też 16 obwodnic o łącznej długości ok. 154 km. Doliczając zrealizowane poza PBDK trzy obwodnice to ich łączna długość wynosi ponad 175 km. W realizacji jest 15 obwodnic o łącznej długości blisko 162 km, a dla obwodnic Wałcza (ok. 18 km), Ostrowca Świętokrzyskiego (ok. 3 km) i Oświęcimia (ok. 9 km) prowadzone są obecnie postępowanie przetargowe.

W przygotowaniu jest 16 obwodnic o łącznej długości prawie 120 km, dla których zapewnione są środki na realizację. To obwodnice m.in. Chełma (S12), Radomska (DK42), Kołbieli (DK50), Zatora (DK28), Łochowa (DK62) czy Opatowa (S74).

https://obserwatorgospodarczy.pl/2019/12/22/obwodnica-czestochowy-jeszcze-przed-swietami-powstala-w-rekordowym-tempie/

Polecane artykuły

Back to top button