Lotnictwo

Samolot zeroemisyjny – Airbus przedstawił trzy koncepcje

Airbus ujawnił trzy koncepcje dla pierwszego na świecie komercyjnego samolotu o zerowej emisji zanieczyszczeń. Samolot zeroemisyjny mógłby zostać wprowadzony do eksploatacji do 2035 r. Każda z tych koncepcji reprezentuje inne podejście do osiągnięcia celu zero-emission, badając różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne w celu wsparcia ambicji firmy, aby stać się liderem w dekarbonizacji całego przemysłu lotniczego.

Energia z wodu ma zasilać samolot zeroemisyjny Airbusa

Wszystkie te koncepcje opierają się na wodorze jako podstawowym źródle energii – jest to opcja, która zdaniem Airbusa jest wyjątkowo obiecująca jako czyste paliwo lotnicze i prawdopodobnie będzie rozwiązaniem dla przemysłu lotniczego i wielu innych gałęzi przemysłu w celu osiągnięcia ich celów neutralnych dla klimatu.

Zobacz także: Przychody LOT w 2019 roku osiągnęły rekordową wartość

„Jest to historyczny moment dla całego sektora lotnictwa komercyjnego i zamierzamy odegrać wiodącą rolę w najważniejszym przejściu, jakie kiedykolwiek miało miejsce w tej branży. Koncepcje, które dziś prezentujemy, dają światu wgląd w nasze ambicje, aby stworzyć śmiałą wizję przyszłości lotnictwa bezemisyjnego” – powiedział Guillaume Faury, Dyrektor Generalny Airbusa.

„Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii dla samolotów komercyjnych – może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat”- dodał.

Trzy koncepcje samolotu zeroemisyjnego

Trzy koncepcje – wszystkie pod kryptonimem „ZEROe” – pierwszego neutralnego dla klimatu samolotu komercyjnego o zerowej emisji obejmują:

  • Samolot turbowentylatorowy (120-200 pasażerów) o zasięgu ponad 2000 mil morskich, zdolny do pracy transkontynentalnej i napędzany zmodyfikowanym silnikiem gazowo-turbinowym pracującym na wodorze, a nie na paliwie odrzutowym. Ciekły wodór będzie przechowywany i rozprowadzany za pomocą zbiorników umieszczonych za tylną przegrodą ciśnieniową.

AirbusZEROe Turbofan Concept

Zobacz także: Kalifornijski start-up zaprezentował bezemisyjny wodolot kontenerowy

  • Konstrukcja turbośmigłowa (do 100 pasażerów) wykorzystująca silnik turbośmigłowy zamiast turbowentylatora, a także napędzana wodorrm w zmodyfikowanych silnikach gazowo-turbinowych. Samolot ma mieć zasięg ponad 1000 mil morskich , co czyni go idealną opcją na podróże krótkodystansowe.

AirbusZEROe Turboprop Concept

  • Koncepcja „blended-wing body” (do 200 pasażerów), w której skrzydła łączą się z głównym korpusem samolotu o zasięgu podobnym do konstrukcji turbowentylatorowej. Wyjątkowo szeroki kadłub otwiera wiele możliwości przechowywania i rozprowadzania wodoru, a także projektowania układu kabiny.

AirbusZEROe Blended Wing Body Concept

„Te koncepcje pomogą nam zbadać i dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, bezemisyjnego samolotu komerycjnego, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r.” – powiedział Guillaume Faury i dodał:  „przejście na wodór, jako podstawowe źródło energii dla tych koncepcyjnych samolotów, będzie wymagało zdecydowanych działań ze strony całego ekosystemu lotniczego. Wraz ze wsparciem ze strony rządu i partnerów przemysłowych możemy sprostać temu wyzwaniu, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej i wodoru dla zrównoważonej przyszłości przemysłu lotniczego”.

Zobacz także: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – zarobki pilota, kto wchodzi w skład zespołu?

Porty lotnicze będą musiały wyłożyć spore środki na inwestycje

Aby sprostać tym wyzwaniom, porty lotnicze będą musiały zainwestować środki w rozwój infrastruktury transportu wodoru i uzupełniania paliwa w celu zaspokojenia potrzeb związanych z codzienną działalnością. Wsparcie ze strony rządów będzie miało kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tych celów poprzez zwiększenie środków na badania i technologie, cyfryzację oraz mechanizmy zachęcające do stosowania zrównoważonych paliw i odnowienia flot samolotów, aby umożliwić liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych, mniej przyjaznych dla środowiska samolotów.

Lotnisko w Łodzi może stać się wyłącznie portem cargo

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker