Kolej

Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h

Chińczycy kolejny raz prężą muskuły i pokazują światu, że obecnie są absolutnym potentatem, jeśli chodzi o rozwój kolei dużych prędkości (KDP). Niedawno zaprezentowany w Chengdu prototyp pociągu dużych prędkości oparty na technologii maglev będzie w stanie poruszać się z prędkością 620 km/h.

Czym jest maglev?

Maglev to nic innego jak kolej magnetyczna działająca w nieco inny sposób niż konwencjonalna kolej. Działa ona na zasadzie elektromagnesów, które unoszą pojazd nad torami tworząc tym samym poduszkę magnetyczną. Koszty budowy infrastruktury kolejowej są wyższe niż infrastruktury konwencjonalnej, jednak pozwala to na osiąganie znacznie wyższych prędkości. Obecnie niewiele jest linii kolei magnetycznych wykorzystywanych komercyjnie.

Chiny i Japonia, kto bardziej rozpędzi swój pociąg?

Niemniej jednak wyścig o najszybszy pociąg ciągle trwa. Jak na razie rekord należy do Japończyków, którzy w 2015 roku rozpędzili swoją kolej magnetyczną do 603 km/h. Rekord został pobity z załogą na pokładzie, ale bez pasażerów.

Chińczycy zamierzają pobić rekord Japończyków i zaprezentowali prototyp swojej kolei, która ich zdaniem jest w stanie poruszać się z prędkością 620 km/h. Zdaniem Chińczyków pociąg zostanie wprowadzony do użytkowania za 3 do 10 lat w zależności od rozwoju sytuacji i nadawania priorytetów. Pociąg przypomina nieco dziobaka lub żmije, a cała technologia opiera się na superprzewodnikach odpornych na wysokie temperatury.

Chiny to światowy lider w budowie kolei dużych prędkości

Warto dodać, że to w Chinach istnieje najdłuższa na świecie trasa kolei magnetycznych. Zlokalizowana jest ona w Szanghaju i nosi nazwę Transrapid. Transrapid liczy sobie 30 km, a pociągi na tej trasie osiągają prędkość 430 km/h. Linia została uruchomiana w 2003 roku.

Rail map of China high speed highlighted WP.svg

Koleje dużych prędkości w Chinach

Chiny są także absolutnym potentatem jeśli chodzi o koleje dużych prędkości. Są również świetni w pokazywaniu światu jak powinno się je budować. Pierwszą linię kolei dużych prędkości (poza lokalną linią Transrapid) uruchomiono w 2007 roku. Wówczas pociągi mogły poruszać się z prędkością 250 km/h. Zaledwie trzynaście lat później, pod koniec 2020 roku sieć linii dużych prędkości wynosiła w Chinach 38 000 km, a do 2035 roku ma wynosić 70 000 km. Obecnie w Chinach znajduje się 70 proc. tego typu linii na świecie. Oznacza to, że w ciągu kilkunastu lat Chiny przeszły od państwa zaczynającego budowę KDP do globalnego potentata. Ciekawostką jest, że sama linia między Pekinem a Guangzhou licząc 2300 km długości jest najdłuższą tego typu linią na świecie.

fot. New China TV

 

Polecane artykuły

Back to top button