Finanse

Grupa Eurocash traci miliony. Zamknęła kilkadziesiąt sklepów

Grupa Eurocash, będąca właścicielem m.in. sieci sklepów Delikatesy Centrum, została zmuszona do przeprowadzenia gruntownej analizy rentowności marketów. Wprowadzone działania naprawcze nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, a więc zarząd spółki podjął decyzję o zamknięciu kilkudziesięciu placówek do końca 2021 roku.

Delikatesy Centrum — upadek sieci?

Delikatesy Centrum to popularna sieć marketów spożywczych. Sklepy zlokalizowane są głównie w mniejszych miasteczkach, gdzie dotychczas konkurowały z większymi ośrodkami handlu detalicznego. Sieć jest prężnie działającym franczyzodawcą, na terenie Polski można spotkać ok. 1000 sklepów prowadzonych przez franczyzobiorców, 150 w joint venture oraz 414 placówek własnych. Zarząd podjął decyzję o zamknięciu 14% placówek własnych, tj. 59 takich oddziałów. Jak donosi portal Wiadomoscihandlowe.pl, analitycy domu maklerskiego BDM twierdzą, że zamykane sklepy działały wcześniej pod szyldem marki Mila. Od początku przejęcia i przekształcenia sklepów w Delikatesy Centrum, spółka borykała się z problemami dotyczącymi wyników finansowych.

Grupa Eurocash — straty liczone w milionach

Eurocash to polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją artykułów spożywczych, chemii gospodarczej oraz alkoholi. Na podstawie oświadczenia przedstawicieli zarządu, spółka stara się poprawić rentowność oddziałów sprzedaży detalicznej. Już w maju głośno było o stratach finansowych grupy, które wyniosły wówczas ok. 70 milionów złotych. 

Sklepy, które mają zostać zamknięte, zostały wcześniej objęte programem naprawczym, który nie przyniósł jednak oczekiwanych rezultatów. W ostatnich miesiącach wytypowano 180 nieefektywnych placówek. Zarząd stanął przed trudną decyzją o zamknięciu 59 z nich. Pomimo że spółka musi odpisać w tym roku ok. 89 mln zł, eksperci twierdzą, że w perspektywie długoterminowej pozwoli to poprawić wyniki sprzedażowe segmentu detalicznego. Dokładna kwota odpisu wciąż nie jest znana, ostateczna decyzja zapadnie po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta.

Delikatesy Centrum to nie jedyna sieć wspierana przez Eurocash. Spółka zrzesza sieci franczyzowe i partnerskie obejmujące ok. 16 tysięcy sklepów pod szyldami marek takich jak Kontigo, Groszek, ABC, Lewiatan czy Gama. Segment detaliczny wciąż dynamicznie się rozrasta, pomimo rosnącej konkurencji. Cięcia okazały się konieczne, co obciąży tegoroczny wynik finansowy. Jednak w najbliższych latach oczekuje się poprawy efektywności działania poszczególnych placówek. 

Zobacz także: 109 sklepów w 92 dni – sieć Dino rozwija się coraz szybciej

Polecane artykuły

Back to top button