Komentarze I Analizy

Rynek gier mobilnych na koniec 2022 roku będzie wart 136 mld dolarów!

Globalny rynek gier mobilnych dynamicznie się rozwija. Z szacunków przytoczonych przez analityków Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że już pod koniec bieżącego roku będzie on wart aż 136 mld dolarów. Co interesujące, wraz z jego rozwojem, rynek ten coraz bardziej dywersyfikuje się zarówno geograficznie, jak i demograficznie. 

Rynek gier mobilnych dynamicznie się rozwija i będzie się rozwijać

Rynek gier mobilnych w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie. Od 2014 roku jego wartość wzrosła łącznie o ponad 350 proc. Jedną z głównych, jeśli nie najważniejszą przyczyną tak dynamicznego wzrostu było to, że globalna liczba użytkowników smartfonów w ostatnich latach rosła w relatywnie szybkim tempie. Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie, jeszcze w 2016 roku około 3,7 mld ludzi posiadało wspomniane urządzenie, czyli prawie 50 proc. globalnej populacji. Z kolei już w tym roku korzysta ze smartfonów ok. 6,6 mld ludzi, czyli ponad 83 proc. światowej populacji. Oznacza to, że całkowita liczba użytkowników smartfonów na świecie w latach 2016-2022 rosła w tempie 10,4 proc. rocznie. 

Globalna liczba użytkowników smartfonów
Źródło: OBERLO

Zobacz także: Polska ma najtańszy internet mobilny w UE. Płacimy średnio 3,5 razy mniej od innych

Z szacunków przytoczonych przez analityków PIE wynika, że dalej będzie się on dynamicznie rozwijał. Otóż pod koniec bieżącego roku będzie on wart 136 mld dolarów, czyli więcej niż rynek gier na PC, Maca, konsole stacjonarne oraz konsole przenośne razem wziętych. Do tego prognozuje się, że w latach 2021-2026 jego wartość z każdym rokiem będzie się zwiększała aż o 12,3 proc. Co warto zaznaczyć za przyszły rozwój tego rynku będą odpowiadać głównie gospodarki wschodzące Azji i Pacyfiku. Szczególnie mocno przyczynią się do niego Indie. Jak widać na zamieszczonym poniżej wykresie obecnie ok. 930 milionów mieszkańców tego państwa posiada smartfona. Z kolei w 2030 roku takich osób będzie już 1341 milionów, czyli aż o ponad 400 mln więcej. 

Liczba użytkoników smartfonów w Indiach
Źródło: Statista

Coraz więcej starszych osób i kobiet sięga po gry mobilne

Co interesujące wraz z rozwojem rynku gier mobilnych dochodzi zarówno do jego dywersyfikacji geograficznej, jak i demograficznej. Choćby, z danych zaprezentowanych na zamieszczonym poniżej wykresie wynika, że coraz więcej kobiet sięga po takowe gry w rozwiniętych państwach. Choćby w 2019 roku w USA jedynie 37 proc. kobiet grało w gry mobilne, w 2021 roku odsetek ten wynosił już 47 proc. 

Udział kobiet w grach mobilnych (w proc.)
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny

Ponadto, mimo tego, że nadal to głównie ludzie młodzi najczęściej grają w gry mobilne, coraz częściej przedsiębiorcy działający na analizowanym rynku starają się przyciągnąć do takowych gier osoby starsze i idzie im to relatywnie dobrze. Jak możemy wyczytać w tygodniku autorstwa analityków PIE:

Średni udział Generacji Z w korzystaniu z gier mobilnych w niektórych europejskich krajach wzrósł o 94 proc. Jednocześnie, najszybciej rosnącą kohortą demograficzną na rynku gier jest pokolenie Baby boomers. 

Zobacz także: Policjanci zwolnieni za ściganie Snorlaxa w Pokemon Go zamiast złodziei

Jak przedsiębiorcy zarabiają na darmowych grach mobilnych?

Jeśli zaś chodzi o samo funkcjonowanie sektora to, model finansowania producentów bezpłatnych gier mobilnych opiera się dwóch filarach — mikropłatnościach i wyświetleniu reklam. Co warto oznaczyć, ostatnio to te oparte na reklamach zyskują na popularności. W Stanach Zjednoczonych ten typ monetyzacji gier mobilnych odpowiada już za 42 proc. przychodów branży. Wynika to najprawdopodobniej ze zmieniających się preferencji graczy, którym reklamy zbytnio nie przeszkadzają, a mikrotransakcje już bardzo. 

Na sporą niechęć graczy do tego typu monetyzacji wskazują choćby reakcje na działania Blizzard Entertainment. Otóż przedsiębiorstwo to wydało ostatnio bezpłatną grę mobilną Diablo Immortal, która ze względu właśnie na posiadanie rozbudowanego systemu mikrotransakcji spotkała się z ostrą krytyką graczy. Obecnie na największym zagranicznym agregatorze recenzji, portalu Metacritic, średnia ocen Diablo Immortal danych przez graczy wynosi zaledwie 0,5. Z kolei najwyższa, możliwa ocena to 10, a najniższa to 0. 

Jednakże reklamy również wzbudzają kontrowersje. Gracze uważają, że śledzenie ich danych w celu lepszego profilowania reklam, jest zupełnie nieuzasadnione. Z szacunków, na które powołują się analitycy PIE wynika, że sądzi tak aż 66 proc. z nich. Z drugiej strony, znacznie mniej, bo 45 proc. graczy uważa, że rząd powinien interweniować i mocniej regulować kwestie związane z targetowanymi reklamami. 

ZPP: T-Mobile zapłaciło 31 tys. zł podatku CIT przy przychodach sięgających 43 mld zł!

Polecane artykuły

Back to top button