EnergetykaEuropa

Czesi zatankują wodór na stacji paliw ORLEN Benzina!

Wszyscy klienci Grupy ORLEN w Czechach mogą już zatankować nowe ekologiczne paliwo. Na terenie obiektu ORLEN Benzina w Pradze — Barrandov uruchomiono stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy w Polsce będą mogli zatankować wodór do aut jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.

Czesi zatankują wodór na stacji paliw ORLEN Benzina!

Stacja paliw ORLEN Benzina w praskiej dzielnicy Barrandov jest w pełni bezobsługowa, ogólnodostępna 24 godziny na dobę i przystosowana do tankowania paliwem wodorowym samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy mogą korzystać z dwóch dyspenserów (ze specjalnie wyprofilowanymi noskami): o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania samochodów ciężarowych i autobusów. Stacja tankowania wodoru ORLEN Benzina w Pradze została wybudowana przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Do 2030 roku ORLEN Unipetrol planuje udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach oraz dwa terminale dystrybucji wodoru dla transportu kolejowego w Litvínovie i Neratovicach.

Zobacz także: Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach

Grupa ORLEN wspiera rozwój gospodarki wodorowej

Warto zaznaczyć, iż rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN i jednocześnie ważnym elementem strategii ORLEN2030. To odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań. Wodór jako alternatywa dla paliw tradycyjnych jest obecnie kluczowym elementem procesu dekarbonizacji. Zgodnie ze wspomnianą strategią aż 50 proc. produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko lub zeroemisyjne, z ambicją na ok. 80 proc. w perspektywie 2030+. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie zaś około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 kt odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Przy czym, Grupa ORLEN zamierza nie tylko produkować nowe ekologiczne paliwo, ale również otwierać stacje, na których będzie można je zatankować. Otóż w Europie Centralnej zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy ORLEN, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Wodór będzie dostarczany do tych placówek dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.

Zobacz także: Rada ds. Klimatu i Zrównoważonego Rozwoju została powołała w Grupie ORLEN

Ponadto przygotowany przez koncern własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle” pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Na projekty wodorowe PKN ORLEN pozyskał fundusze z Innovation Fund,  CEF (Connecting Europe Facility), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz notyfikację Komisji Europejskiej dla projektu „Hydrogen Eagle” w ramach mechanizmu IPCEI.

Ruszyła pierwsza w Polsce Akademia Wodorowa dla studentów

Wszelkie prawa do treści zastrzeżone.

Adam Suraj

Ekonomista zarażony miłością do tej nauki przez Ha-Joon Chang. To on pokazał, że ekonomia to nie są nudne obliczenia, a nauka o życiu społecznym.

Polecane artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker